Datum 28 juni 2010 2
Gewijzigde vervoerconcessie voor het hoofdrailnet
-
Geachte voorzitter,
Op 21 juni 2010 heb ik het besluit genomen tot wijziging van de vervoerconcessie
voor het hoofdrailnet. Deze wijziging houdt verband met de evaluatie van de
spoorwetgeving (waaronder de concessie) en het kabinetsstandpunt daarover. Op
12 oktober 2009 is daarover met uw Kamer gedebatteerd.
Ik heb dit wijzigingsbesluit uiteraard pas genomen nadat ik mijn voornemen voor
advies heb voorgelegd aan de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV en
aan de beheerder van de hoofdspoorwegen ProRail. De ontvangen adviezen heb ik
meegenomen in mijn uiteindelijke besluit. NS heeft de wijzigingen in de
vervoerconcessie aanvaard, zodat deze wijzigingen inmiddels met terugwerkende
kracht zijn ingegaan.
Voor uw informatie licht ik kort toe wat de belangrijkste inhoudelijke wijzigingen
zijn.
Outputsturing op de jaarlijkse prestatie-afspraken uit het vervoerplan is
inmiddels een feit. De artikelen over de ingroeifase naar outputsturing zijn
dus niet meer nodig en worden geschrapt.
De ervaring met het huidige bestuursrechtelijk handhavingsinstrumentarium
heeft geleerd dat dit niet goed toepasbaar is in combinatie met jaarlijkse
prestatie-afspraken voor outputsturing. Daarom wordt per 2010 specifiek voor
outputsturing een boete geïntroduceerd.
Gegeven de financiële situatie en vooruitzichten van NS in 2004, de
wenselijke beperking van de tariefontwikkeling en de gewenste
kwaliteitstijging van het vervoerproduct is de hoogte van de concessieprijs
voor de jaren 2005 t/m 2008 indertijd op nul vastgesteld. Conform de
concessie is deze afspraak geëvalueerd. Dit heeft geleid tot een geleidelijk
oplopende jaarlijkse concessieprijs voor de jaren 2009 t/m 2014.
Over reisinformatie zijn aanvullende verplichtingen opgenomen in de
concessie, mede gelet op het Actieplan Multimodale Reisinformatie.
Met het oog op de OV-Chipkaart is het tariefartikel aangepast. De jaarlijks
toegestane tariefstijging voor de beschermde kaartsoorten blijft gebaseerd op
de doorberekening van de inflatie (op basis van de Consumenten Prijs Index),
de gebruiksvergoeding en eventuele BTW-stijgingen. Zoals bekend wordt het
retourtarief per 2011 gelijk aan het tarief van twee enkeltjes. Vandaar dat de
a
agina 1 van 2
P
enkele reis voortaan als anker wordt genomen voor de bescherming van de Ons kenmerk
reiziger tegen overmatige tariefstijgingen. Daarnaast zal als gevolg van de VENW/BSK-2010/37616
introductie van de OV-Chipkaart het trajectabonnement zoals we dat nu
kennen op termijn verdwijnen. In nauw overleg met consumentenorganisaties
en mijn ministerie bekijkt NS de komende tijd de mogelijkheden voor een
nieuwe abonnementstructuur.
Het formele wijzigingsbesluit is bijgevoegd. Ter informatie is ook de naar
aanleiding van dit wijzigingsbesluit aangepaste versie van de vervoerconcessie
voor het hoofdrailnet bijgevoegd.
De wijziging van de huidige concessie staat los van de discussie over de
controversieel verklaarde nieuwe concessie per 2015. De looptijd van deze
gewijzigde concessie is ten opzichte van de oorspronkelijke concessie ongewijzigd
gebleven en vervalt derhalve nog steeds met ingang van 1 januari 2015.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat