Ondernemers steeds beter voorbereid naar de Duitse markt
Ondernemers steeds beter voorbereid naar de Duitse markt
Den Haag. Nederlandse ondernemers besteden steeds meer aandacht aan een
goede voorbereiding van hun activiteiten in Duitsland. Ook de
samenwerking met Duitse zakenpartners wordt door veel bedrijven beter
voorbereid dan vroeger, ondervindt de Nederlands-Duitse Handelskamer
(DNHK). "De dagen van de typisch Nederlandse `we zien wel waar het
schip strandt'-mentaliteit zijn blijkbaar voorbij", aldus Axel
Gerberding, directeur van de DNHK.
De Handelskamer verzorgt jaarlijks circa 40 seminars voor ondernemers,
die in het buurland actief willen worden of momenteel al zakenrelaties
met Duitsland onderhouden. Alleen al binnen het eerste halfjaar heeft
de DNHK het aantal deelnemers met meer dan een kwart zien toenemen ten
opzichte van 2009. "Nederlanders verdiepen zich momenteel zeer goed in
de Duitse markt en houden in hun contacten rekening met de Duitse
mentaliteit, tradities en gewoonten", zegt Gerberding.
In deze moeilijke tijden zien ondernemers uit verschillende branches
dit belang ook in. "Succes in Duitsland vereist goede voorbereiding en
kennis, aangezien de bedrijfscultuur anders is dan in Nederland.
Hierdoor is het voor Nederlanders belangrijk om zich van te voren
instellen op een geheel andere handelswijze van de Duitse partner",
aldus Carolien Janssen van Avantis GOB in Heerlen, die aan het seminar
`Etiquette voor Duitsland' deelnam. Ook in specifieke branches is goede
voorbereiding niet alleen een pré, maar veelal noodzakelijk. "In de
bouwbranche dient men zich zeer goed voor te bereiden op werkzaamheden
in Duitsland. De specifieke Duitse normen wijken namelijk af van de
Nederlandse en men moet vooraf de juiste instanties weten te vinden",
legt Freek Huurneman van Aan de Stegge Bouw in Goor uit.
Vooral voor thema's als goed netwerken, PR op de Duitse markt en bouwen
in Duitsland bestond volgens de DNHK in het voorjaar van 2010 veel
interesse bij Nederlandse bedrijven. Ook thema's als interne
verrekeningsprijzen en de Duitse taal behoorden tot de aandachtspunten
van Duitslandgeoriënteerde Nederlandse ondernemers. "Dit geeft aan dat
er steeds meer interesse bestaat om het succes in Duitsland niet aan
het toeval over te laten", aldus Gerberding. "Wie zichzelf van begin af
aan in de handelscontacten verdiept en zich inhoudelijk goed
voorbereidt, heeft de beste kans om succes te boeken in Duitsland."