Duits-Nederlandse Handelskamer

Ondernemers steeds beter voorbereid naar de Duitse markt



Ondernemers steeds beter voorbereid naar de Duitse markt

Den Haag. Nederlandse ondernemers besteden steeds meer aandacht aan een goede voorbereiding van hun activiteiten in Duitsland. Ook de samenwerking met Duitse zakenpartners wordt door veel bedrijven beter voorbereid dan vroeger, ondervindt de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK). "De dagen van de typisch Nederlandse `we zien wel waar het schip strandt'-mentaliteit zijn blijkbaar voorbij", aldus Axel Gerberding, directeur van de DNHK.

De Handelskamer verzorgt jaarlijks circa 40 seminars voor ondernemers, die in het buurland actief willen worden of momenteel al zakenrelaties met Duitsland onderhouden. Alleen al binnen het eerste halfjaar heeft de DNHK het aantal deelnemers met meer dan een kwart zien toenemen ten opzichte van 2009. "Nederlanders verdiepen zich momenteel zeer goed in de Duitse markt en houden in hun contacten rekening met de Duitse mentaliteit, tradities en gewoonten", zegt Gerberding.

In deze moeilijke tijden zien ondernemers uit verschillende branches dit belang ook in. "Succes in Duitsland vereist goede voorbereiding en kennis, aangezien de bedrijfscultuur anders is dan in Nederland. Hierdoor is het voor Nederlanders belangrijk om zich van te voren instellen op een geheel andere handelswijze van de Duitse partner", aldus Carolien Janssen van Avantis GOB in Heerlen, die aan het seminar `Etiquette voor Duitsland' deelnam. Ook in specifieke branches is goede voorbereiding niet alleen een pré, maar veelal noodzakelijk. "In de bouwbranche dient men zich zeer goed voor te bereiden op werkzaamheden in Duitsland. De specifieke Duitse normen wijken namelijk af van de Nederlandse en men moet vooraf de juiste instanties weten te vinden", legt Freek Huurneman van Aan de Stegge Bouw in Goor uit.

Vooral voor thema's als goed netwerken, PR op de Duitse markt en bouwen in Duitsland bestond volgens de DNHK in het voorjaar van 2010 veel interesse bij Nederlandse bedrijven. Ook thema's als interne verrekeningsprijzen en de Duitse taal behoorden tot de aandachtspunten van Duitslandgeoriënteerde Nederlandse ondernemers. "Dit geeft aan dat er steeds meer interesse bestaat om het succes in Duitsland niet aan het toeval over te laten", aldus Gerberding. "Wie zichzelf van begin af aan in de handelscontacten verdiept en zich inhoudelijk goed voorbereidt, heeft de beste kans om succes te boeken in Duitsland."

Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer, Marlies Komorowski, Tel. 0031 (0)70 3114 156,
e-mail: m.komorowski(at)dnhk.org

Tot de cursussen van de DNHK in de tweede helft van 2010 behoren:


- Etiquette voor Duitsland, dinsdag 21 september, 10.00-17.00 uur, Groningen


- Multiculturele teams, dinsdag 28 september, 9.00-17.00 uur, Den Haag


- Acquisities en joint ventures in Duitsland, donderdag 7 oktober, 14.00-18.30 uur, Utrecht


- Succesvol vergaderen met Duitsers, dinsdag 2 november, 9.30-17.00 uur, Utrecht


- Fit voor Duitsland - interculturele training, vrijdag 19 november, 10.00-17.00 uur, Amsterdam