Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Achter tevredenheid bewoners verpleeghuizen nog knelpunten
27 juni 2010
Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen beoordelen hun verblijf en
verzorging gemiddeld met een 7,8. Ze geven ruime voldoendes voor de
wijze waarop het personeel hen bejegent en verzorgt, en ze waarderen de
woonomgeving met hoge cijfers. Het onderzoek Uw Mening Onze Zorg van de
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) laat echter ook zien
dat er achter deze gunstige cijfers soms een knellende werkelijkheid
schuilgaat.
Bewoners zijn over het algemeen tevreden over het leven in verpleeg- en
verzorgingshuizen. Er gaat veel goed. Met name de goede intenties en
bejegening van medewerkers worden enorm gewaardeerd en dat wordt
uitgedrukt in hoge rapportcijfers. Toch blijkt uit de open interviews
die de onderzoekers in tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen aangingen
met de bewoners, dat er van écht contact steeds minder sprake is. "Toen
mijn dochter acht weken in coma lag vroeg niemand hoe het met haar
ging, dus ik mis wel de persoonlijke aandacht".
Cliënten waarderen de inzet en algemene houding van medewerkers. Maar
uit de gesprekken blijkt dat men vindt dat de werkdruk erg hoog is en
men daardoor vaak langer moeten wachten. Bewoners voelen zich om die
reden extra bezwaard om om hulp te vragen want `ze hebben het al zo
druk'. "Als ik heel erg lang moet wachten, dan probeer ik wel eens zelf
te gaan douchen. Terwijl ik dit eigenlijk niet meer zelf kan. Ik durf
dan niet nog een keer te bellen, er kan wel iemand op sterven liggen."
Verpleeg- en verzorgingshuizen richten zich met name op de
noodzakelijke verzorging. Maar de cliënten ervaren dat op veel
alledaagse zaken wordt bezuinigd. "In de plantenbakken staan al heel
lang dode planten. Daar wordt niets aan gedaan. Ook moet ik nu extra
betalen om de banden van mijn rollator te laten oppompen. Ja het gaat
hard achteruit. Dat merk je ook bij de activiteiten. Het mag allemaal
niets kosten. Dus er is meestal alleen sjoelen en spelletjes".
De NPCF constateert dat bewoners geneigd zijn loyaal te zijn aan de
instelling waar ze verblijven, en dat bewoners milder oordelen dan
(relatieve) buitenstaanders. De NPCF benadrukt daarom dat het van
essentieel belang is dat instellingen hun bewoners nadrukkelijk de
gelegenheid geven om vrijuit te zeggen wat zij echt van de zorg- en
dienstverlening vinden. De instellingen die deelnamen aan het onderzoek
`Uw Mening Onze Zorg' hebben laten zien open en transparant te zijn.
Uit hun reacties waaruit veelal grote betrokkenheid spreekt, blijkt dat
ze concrete aanknopingspunten in handen hebben gekregen om de zorg te
verbeteren. De NPCF roept instellingen op het gesprek met cliënten te
voeren om er zo achter te komen wat goed gaat en wat knelt. Tevens
benadrukt de NPCF dat het verhaal achter het rapportcijfer instellingen
een handvat biedt de zorg te verbeteren.
Cliënten maken zich volgens de resultaten van het onderzoek grote
zorgen over verdere bezuinigingen in de zorg. We zullen er in politiek
en maatschappelijk debat uit moeten komen op welke basiszorg men mag
rekenen en daarbij moet die sterke stem van de cliënt van groot gewicht
zijn. Cliënten willen niet alleen goede zorg, maar ook bijvoorbeeld
zinvolle activiteiten en aandacht. Het is van belang dat instellingen
zichzelf steeds beter in staat stellen om te voldoen aan de wensen van
bewoners door creatief om te gaan met beschikbare middelen en meer
samen te werken met bijvoorbeeld vrijwilligers en welzijnsinstanties.
Dat lukt sommige instellingen goed, en andere veel minder. Die laatste
categorie zou moeten leren van de eerste.
Met de presentatie van de resultaten rondt de NPCF een project af dat
zich kenmerkt door grootschaligheid en een focus op open interviews.
Gedurende vijf maanden werden tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen
bezocht door interviewteams, die op basis van open gesprekken met de
bewoners 10.000 ervaringen optekenden. Daarnaast werden op diverse
manieren nog eens 40.000 ervaringen verzameld bij mantelzorgers en
vrijwilligers. Na een zorgvuldige screening worden ongeveer 30.000
ervaringen gepubliceerd op www.ZorgkaartNederland.nl en
www.ConsumentendeZorg.nl. Inmiddels staan 10.000 ervaringen online.