FloraHolland


GreenRail werpt zijn vruchten af

Spoorvervoer van sierteeltproducten wordt opgepakt door de handel

FLORAHOLLAND, 28 juni 2010 (persbericht) - GreenRail heeft de afgelopen jaar bewezen dat er een duurzaam en economisch perspectief is voor intermodaal vervoer in de verssector. De ruim 170 logistieke dienstverleners, kennisinstellingen, exporteurs, kwekers en wereldwijde verladers uit diverse sectoren bezochten het eindseminar donderdag 24 juni jl. en onderschreven het belang van deze logistieke ontwikkeling. De resultaten, de opgedane kennis en vooral de toekomst van treintransport met vers- en tijdkritische producten kwamen deze middag uitgebreid aan bod.
"Zes exporteurs uit het consortium GreenRail zetten met gebundelde krachten spoorvervoer van sierteeltproducten door. De doorstart staat op 1 september gepland", kondigde Marco van Delft, commercieel manager Vida Verde aan. Vida Verde, Quattroplant, Waterdrinker, Hamiplant, OZ Planten en FPP slaan de handen ineen om het spoorvervoer van planten op het traject naar Italië te continueren. Er is genoeg sense of urgency om barrières te overwinnen en samen te werken op logistiek vlak voor de handelaren.

Railtransport: duurzaam, betrouwbaar en economisch Het vervoeren van sierteeltproducten per spoor werd in juni 2009 een feit toen de eerste containers de eindbestemming in Italië bereikten. Sindsdien heeft GreenRail wekelijks vervoer per spoor van sierteelt- (en AGF-) producten naar Italië en Roemenië gerealiseerd. "Spoorvervoer biedt een oplossing voor de groeiende behoefte aan duurzaam ondernemen bij retail en groothandel, de vastlopende infrastructuur en de op termijn stijgende brandstofprijzen. Tegelijk verlegt het de grenzen van bereikbaarheid", aldus Michiel van Veen, ketenadviseur FloraHolland en projectleider GreenRail. GreenRail heeft aangetoond dat railtransport milieuvriendelijker (-50% CO2-uitstoot), goedkoper en betrouwbaar is.
95% is op tijd geleverd, de kwaliteit van de dienstverlening en de productkwaliteit is van hetzelfde niveau als bij wegtransport.

Spoorvervoer: belangrijke stap naar een intermodaal logistiek systeem De sierteeltsector is sterk in beweging en heeft daarbij de uitdaging om de concurrentiepositie van Nederland als sierteeltland te versterken. Het optimaliseren en innoveren van het logistieke systeem is hierin essentieel. GreenRail heeft aangetoond dat railvervoer met planten en andere versproducten een reële optie is als onderdeel van het logistieke systeem. Er is definitief een brug geslagen tussen de `minder snelle' railgoederensector en de `snelle' handel van versproducten. "Het onthaasten van de keten is een van de sleutelwoorden. Een betere afstemming tussen handel en afzetorganisaties maakt railvervoer een zeer geschikte modaliteit voor versproducten", aldus Prof. Dr. Lorike Hagdorn die werkzaam is bij TNO en bijzonder hoogleraar bij de VU.

Belang van samenwerking
Initiatiefnemers bloemenveiling FloraHolland en de VGB, branche-organisatie voor de groothandel in bloemen en planten, richtten begin 2009 een consortium op van 34 bedrijven. Het consortium bestaat uit sierteeltbedrijven, logistieke dienstverleners, kennisinstellingen, een railoperator en een onafhankelijke ketenregisseur. Dit bleek een intensief, pragmatisch en constructief samenwerkingsverband. Het treintransport naar Italië wordt het komende jaar door een aantal consortiumpartijen gezamenlijk voortgezet. Het benutten en breder integreren van railtransport is de volgende stap.

FloraHolland en de VGB hebben naast het project GreenRail ook een actieve rol in een aantal andere railinitiatieven zoals HST Cargo (onderdeel van Amsterdam Connecting Trade) en Sneller Spoor. FloraHolland heeft ook een actieve rol in de ontwikkeling van een GreenRail-terminal.

Voor meer informatie over GreenRail: www.greenrail.nu.

Fotobijschrift: Middels het project GreenRail zijn de snelle verslogistiek en de minder snelle spoorvervoer bij elkaar gebracht. Rens Buchwaldt, directeur Logistiek van FloraHolland, overhandigt het boekje GreenRail waarin alle know-how van het afgelopen jaar is vastgelegd aan Max Philips, directeur van het voorlichtingsbureau Rail Cargo Information Netherlands en tevens dagvoorzitter van het eindseminar.