Senternovem
28-06-2010 |
Elektrische auto in de versnelling
Elektrische auto's: in 2009 werd er veel over gepraat, maar waren ze er
nog nauwelijks. Anno 2010 starten - ondersteund door de Nederlandse
overheid en Europese Commissie - diverse praktijkproeven, doen nieuwe
modellen hun intrede op de markt en wordt hard gewerkt aan het
verbeteren van de technieken die de elektrische auto in beweging
brengen.
Sommigen voorspellen dat op de Nederlandse wegen in 2020 ruim 1 miljoen
elektrische auto's rondrijden. Volgens Richard Smokers, strategisch
adviseur Sustainable Mobility van TNO, is dit te optimistisch: "Een
kwart miljoen is al ambitieus, maar in principe haalbaar."
De TNO-adviseur wil niet focussen op dit aantal: het gaat hem om het
bereiken van gestelde doelen op de langere termijn. "Om
klimaatverandering binnen de perken te houden moeten de
geïndustrialiseerde landen halverwege deze eeuw hun CO2-emissies hebben
gereduceerd met 80 tot 90% ten opzichte van 1990. Elektrische
voertuigen vormen een belangrijke onderdeel om deze reductie te
bereiken."
"Wellicht lijkt 2050 ver weg", schetst Smokers, "maar om over 40 jaar
een duurzaam transportsysteem te hebben gerealiseerd, moeten we nu al
beginnen met het creëren van een markt voor duurzame voertuigen.
Marktvraag en groeiende productieaantallen zorgen voor de benodigde
kostenreductie en productverbeteringen. En voor investering in
infrastructuur."
Informatiedagen PPP's in Brussel
Op 8 juli organiseert de Europese Commissie een informatiedag in
Brussel over het PPP Future Internet. Op 9 juli is er een informatiedag
over de andere drie PPPs; namelijk Green Cars, Factories of the Future
en Energy Efficient Buildings. Op de website van de Europese Commissie
vindt u meer informatie en kunt u zich aanmelden voor deelname.
Op 8 juli organiseert EG-Liaison een borrel vooruitlopend op het event
van 9 juli. Meer weten? Bekijk onze website.
Tijd voor actie
Hierom ondersteunt de Europese Commissie met het Public Private
Partnership European Green Cars Initiative onderzoek naar toekomstige
voertuigtechnologie; een programma dat kennisuitwisseling tussen
praktijkproeven en programma's in verschillende landen stimuleert. Dit
initiatief - dat via het Zevende Kaderprogramma wordt uitgevoerd - is
in nauwe samenwerking met de Europese auto-industrie tot stand gekomen
en heeft een omvang van 500 miljoen euro.
Naast onderzoek naar de nieuwe generatie elektrische auto's, financiert
dit programma ook onderzoek op onder andere het gebied van
dieselmotoren, alternatieve brandstoffen en logistiek. Deze zomer
publiceert de Europese Commissie een nieuwe serie oproepen met een
totale omvang van circa 90 miljoen euro.
Proeftuinen
Om de ontwikkeling van beschikbare technieken te versnellen, is naast
onderzoek en ontwikkeling vooral praktijkervaring nodig. Vanuit het
Plan van Aanpak Elektrisch Rijden, dat wordt ondersteunt door de
Nederlandse overheid, worden tien proeftuinen gestart. Dit plan
voorziet ook in financiering van R&D, stimulering van de aanleg van
infrastructuur en subsidies voor launching customers. Richard Smokers:
"TNO is betrokken bij drie proeftuinprojecten en twee
automotive-ondersteunende HTAS-projecten (link naar www.htas.nl.)
waarin nieuwe technologie wordt ontwikkeld."
Maria van der Hoeven met Elektrische auto
Hot
Ook op stad- en regioniveau zijn elektrische auto's een hot-item en
worden diverse programma's ontwikkeld. "Zo wil de gemeente Amsterdam in
2015 in de binnenstad - met het oog op de luchtkwaliteitdoelstellingen
- 10.000 elektrische auto's hebben rijden", aldus Smokers. "Hiervoor
komen diverse subsidies beschikbaar en wordt er bij elke koper in de
buurt een oplaadpunt geïnstalleerd." TNO berekende voor Amsterdam
hoeveel elektrische auto's er nodig zijn om een significante
verbetering van luchtkwaliteit te bereiken.
Het zal nog wel even duren voordat de elektrische auto in de
startblokken staat voor de massamarkt. Juist deze tijdspanne ziet de
TNO-adviseur als een uitdaging. Volgens Smokers zal het niet eenvoudig
zijn om de aandacht van alle betrokken stakeholders zo lang vast te
houden. "Juist daarom is consistent beleid belangrijk. En kunnen early
adopters met doorzettingsvermogen het verschil maken. In de tussentijd
helpen zichtbare projecten om consumenten en bedrijven te laten wennen
aan het idee dat hun toekomstige auto niet meer op benzine of diesel
rijdt."
Wijzigingsdatum |
28-06-2010