GroenLinks Noordoostpolder
GL vraagt naar mogelijkheden groter plein De Deel
Maandag 31 mei 2010, 07:03u - judobakker
Woensdag 25 mei nam de gemeenteraad weer een aantal voortgangsbesluiten
om te kunnen komen tot nieuwbouw op de Deel. GroenLinks stemde wel in
met de voorstellen maar gaf nog de boodschap mee om de mogelijkheden te
bekijken om het stadsplein iets te vergroten. De andere
niet-collegepartijen stemden tegen zonder enig alternatief voor de
stellen. Judo Bakker geeft uitleg.
Historie
De historie van de ontwikkeling van de vernieuwing van Emmeloord
centrum kent een lange weg. De invulling van het "hoofdbesluit" van
2006 om een contract aan te gaan met Provast op basis van het door deze
projectontwikkelaar ingediende plan is voor een belangrijk deel al
gerealiseerd. (Zie ook op deze website het artikel van 13 januari)
Al gerealiseerd
Zo werden de Lange Nering (west en oost) opgeknapt en de winkels van
nieuwe luifels voorzien. Voor de Lange Nering Oost was eerder een sober
plan opgesteld, maar dit werd met extra geld op een gelijk niveau
gebracht als Lange Nering West. Ook de parkeervoorziening achter de
Korte Achterzijde werd gerealiseerd. De aankoop en renovatie van de
Poldertoren en omgeving werd aan het plan toegevoegd toen de
gelegenheid zich voordeed. Door deze toevoegingen en
kwaliteitsverhogingen werden de geraamde kosten fors hoger dan eerst
was geraamd.
Nieuwe ontwikkelingen door financiële crisis.
De nieuwste ontwikkeling deed zich voor naar aanleiding van de huidige
economische crisis. Dit betekende niet een vermindering van
winkeloppervlak omdat nog steeds wordt uitgegaan van een behoefte aan
het berekende aantal toe te voegen vierkante meters. Wel werden een
groot deel van de geplande woningen en kantoorunits uit het plan
gehaald in verband met de te verwachten onverkoopbaarheid op de korte
termijn. Provast heeft in dat verband aan de gemeente een 2-tal nieuwe
opties voorgelegd. Hierbij werd naast de hiervoor genoemde aanpassingen
ook het ondergronds parkeren vervangen door parkeren op het dak van de
winkels. Voor de gemeente betekent dit een fors lagere kostenpost omdat
de garage ongeveer EUR 6.000.000 zou kosten. Wel moet de grondprijs
naar beneden worden bijgesteld. Globaal betekent dit dat de gemeente
niet meer geld binnenkrijgt, maar ook niet meer kosten heeft. Het
financiële uitgangspunt dat het hele opknappen van het centrum van
Emmeloord de gemeente (bijna) geen geld zou mogen kosten blijft hiermee
in stand.
Besluitvorming 25 mei
De besluitvorming van 25 mei was gericht op het verder kunnen
onderhandelen van het college met Provast. Hiervoor zou de gemeenteraad
"wensen en bedenkingen" aan het college mee kunnen geven. Door deze
vast te leggen in een besluit zou het college daaraan vrij stevig
gebonden worden, maar zij zou wel haar eigen verantwoordelijkheid
houden. De collegepartijen hadden geen wensen en bedenkingen. Als
woordvoerder van GroenLinks sloot ik mij daarbij aan.
Wel heb ik nog aan het college meegegeven te kijken naar de
mogelijkheid om het stadsplein iets te kunnen vergroten. Voor de
financiering daarvan heb ik gewezen naar de risicoanalyse waarin een
bedrag is opgenomen voor het eventueel niet doorgaan van het contract
met Provast. Mijn redenering is dat door met Provast op realistische
basis verder te onderhandelen de kans dat het contract wordt ontbonden
op 0 kan worden gesteld en het daarvoor gereserveerde bedrag dus kan
worden ingezet.
Door de andere niet-collegepartijen werd een motie ingediend om het
college te bewegen met Provast een nieuw plan te ontwikkelen waarbij
opnieuw werd gekeken naar de wenselijkheid van het aantal M2
winkeloppervlak.
Deze motie heb ik niet ondersteund omdat:
1. er door de indieners geen financiële randvoorwaarden werden
meegegeven aan het college en het de rol en taak van de
gemeenteraad is de randvoorwaarden (waaronder de financiële) vast
te stellen
2. er dan weer een onderzoek zou moeten plaatsvinden dat kortgeleden
ook al heeft plaatsgevonden en hierdoor weer verdere vertraging zou
optreden.
Nieuw: fietsenstalling
Nieuw in de plannen is een overdekte fietsenstalling voor ongeveer 1000
fietsen en tevens ruimte voor een fietsenmaker/-verhuurder. Dit vinden
wij uiteraard een heel goede zaak, waarvoor wij steeds hebben gepleit
maar waarvoor nog geen ruimte was gereserveerd en nu dus wel.
Toekomst.
Als op korte termijn de onderhandelingen tussen Provast en de gemeente
kunnen worden afgerond zou de bouwfase medio voorjaar 2011 kunnen
beginnen.
Over de inrichting van het plein en de omgeving van de bebouwing moeten
nog verdere uitwerkingsplannen worden gemaakt. Hiervoor zullen ook
inspraakmogelijkheden worden gehouden. Wij zullen insteken op een "zo
groen mogelijke" invulling van de ruimten.
Ik heb, namens GroenLinks, ook gevraagd om de bestaande bomen in het
parkje voor te bereiden op verplaatsing. In de plannen zou ruimte
moeten worden gezocht om (een deel) van deze volwassen bomen een nieuwe
plek te geven.
Ook voor de verkeersroutes en de aanleg van de wegen en fietsroutes
zullen uitkeringsplannen moeten worden gerealiseerd. Uiteraard zullen
wij eisen dat er goede veilige fietsroutes naar en door het centrum
komen.
Judo Bakker