ABC Urban Arts Festival - Illustrated Book Panel
10/06/2010 17:30
American Book Center
The ABC Urban Arts Festival Illustrated Book Panel
Zaterdag 26 juni 2010, van 14.00 uur tot 15.00 uur
op het plein voor The American Book Center (Spui 12, Amsterdam)
en aan de andere kant van het plein in de ABC Treehouse (Voetboogstraat 11, Amsterdam)
Het proces om een visie van een auteur te vertalen naar een fysiek product is geleidelijk en kent meerdere stappen. Soms kunnen die stappen voelen als een immer doortollende duizelingwekkende wenteltrap. Wat veel lezers zich niet realiseren is hoeveel mensen er betrokken zijn bij het maken van een boek - van redacteuren en agenten tot proeflezers, ontwerpers, marketing afdelingen en verkoopmensen - en wanneer het om een geïllustreerd boek gaat, kunnen de verschillende productiestadia nog complexer zijn.
Dus wat is ervoor nodig om een geïllustreerd boek van concept om te zetten naar gedrukt object? De ABC URBAN ARTS ILLUSTRATED BOOK PANEL zal het eerste panel zijn in Nederland dat deze vraag onderzoekt aan de hand van een gesprek tussen Kate Bingaman-Burt, Peter Giljam, en Buzz Poole. Gezamenlijk hebben Bingaman-Brut, Giljam en Poole ervaring als auteur, kunstenaar, ontwerper, redacteur en verkoopmensen. Zij zullen putten uit hun overvloed aan ervaring in het uitgeven van geïllustreerde boeken om alle mogelijke routes van pitch tot product te verhelderen.
Gedurende deze presentatie van een uur zullen de drie participanten bespreken wat een goede pitch is; uitzoeken waar je heen moet gaan met je voorstel; wat te doen als je geweldige visuele inhoud hebt maar geen idee hebt hoe deze te ordenen; de waarde van een idee dat goed uitgedacht is; de problemen die je tegenkomt als je met een uitgever werkt; de toekomst van uitgeven en e-books. Het panel zal ook de tijd nemen om vragen uit het publiek te beantwoorden.
Na de Q? zijn Poole en Giljam beschikbaar om je geïllustreerde boek-ideëen te bespreken.
Over de panelleden
Kate Bingaman-Burt richtte in 2002 Obsessive Consumption op en heeft haar persoonlijke consumptiegedrag gedocumenteerd in diverse media. Princeton Architectural Press gaf in 2010 haar boek Obsessive Consumption uit. Ze verzorgde al de illustraties in het boek Handmade Nation: The Rise of DIY, Art, Craft and Design alsmede het promotiemateriaal voor de documentaire met dezelfde naam. Ze is docent grafisch ontwerpen op de Portland State University, en tekent met verve voor clienten als IDEO, Madewell, ReadyMade magazine, The New York Times, en Wieden + Kennedy.
Peter Giljam richtte zijn bedrijf Buzzworks 5 jaar geleden op met het idee merchandise te gaan maken en verkopen van het werk van kunstenaars. Voordien werkte hij als architect, maar hij had altijd al veel interesse in verschillende soorten beeldende kunst, illustratie, design, etc. Recentelijk is Buzzworks een uitgeverij begonnen die gespecialiseerd is in visuele boeken van Nederlandse kunstenaars en ontwerpers. Binnenkort komt zijn vierde boek uit over de befaamde striptypografie van Shamrock.
Buzz Poole is sinds vijf jaar hoofdredacteur van Mark Batty Publisher. Hij heeft meer dan 10 jaar in verschillende facetten van de boekenbranche gewerkt, waaronder detailhandel, het runnen van een DIY literair tijdschrift, en de vormgeving van boeken. Buzz schreef onder andere over boeken, kunst, muziek, en cultuur voor verschillende media zoals The Village Voice, The Believer, Print, Grafik, San Francisco Chronicle en The Millions. The New Statesman noemde zijn boek Madonna of the Toast een van 2007's Best Underground Books.
The ABC Urban Arts Festival wordt mogelijk gemaakt met steun van: www.Nalden.net, Citizen M Hotels Amsterdam, www.DutchNews.nl; WimsKip Catering, The People's Agency, en Jameson Irish Whiskey, Premsela - Dutch Platform for Design and Fashion, Buzzworks, Edding, Achilleas Giannissis en Time Out Amsterdam.
The American Book Center (www.abc.nl) biedt de grootste selectie Engelstalige boeken op het vasteland van Europa aan. ABC is een onafhankelijk familiebedrijf dat zich staande heeft weten te houden in een internationale online boekenwereld geregeert door spotprijzen, waar vele andere zelfstandigen ten onder zijn gegaan. Dit is grotendeels te danken aan het feit dat ABC een gemeenschap van 50 boekenliefhebbers/inkopers heeft in plaats van een centrale inkoopafdeling. Onze inkopers staan in contact met de klanten en de laatste ontwikkelingen en zijn zo altijd op de hoogte van nieuwe trends in de boekenwereld en gerelateerde gebieden. The American Book Center...booksellers with a personal touch.
De ABC Treehouse (www.treehouse.abc.nl) bevindt zich in het hartje van Amsterdam en heeft tot doel het bevorderen van de maatschappelijke banden tussen de Nederlandse en internationale burgers die in Nederland wonen en werken. De Treehouse biedt een ruime selectie workshops, boekpresentaties voor belangrijke nieuwe boeken, debatten en grensverleggende tentoonstellingen. The ABC Treehouse, a unique cultural center, wordt gesteund door The American Book Center (www.abc.nl)
http://www.treehouse.abc.nl/index.php?page=details&itemid=1006