Persbericht

SITA en Motorola pakken vertragingen in vliegtuigbeheer aan en reduceren kosten voor grondoperaties

Brussel - 25 juni, 2010 - SITA en Motorola zijn een samenwerking aangegaan om de laad- en lostijden van vliegtuigen te verminderen en tegelijkertijd aanzienlijke besparingen te realiseren bij grondoperaties. Dit wordt bereikt met een complete SITA Mobile Workforce-oplossing.

Met SITA Mobile Workforce kunnen statische processen en de bijbehorende papierwinkel op de grond vervangen worden door een oplossing die real-time data biedt. Dit vermindert operationele kosten, automatiseert workflow-management en verbetert de flexibiliteit van personeel. Bovendien worden verstoringen gemakkelijker afgehandeld en verbetert de klantenservice.

Door het gebruik van één mobiel apparaat van Motorola voor alle applicaties kan de manager van dienst de aankomst en het vertrek van vijf vliegtuigen tegelijkertijd regelen. Dit is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige norm van één vliegtuig per manager. Real-time datacommunicatie vermindert de kans op menselijke fouten die ontstaan bij mondelinge communicatie en papierwerk. Daarnaast biedt de extra flexibiliteit van mobiel personeel meer mogelijkheden voor het aanpakken van verstoringen. Verder kunnen zowel de activiteiten van de werknemers als de materialen getraceerd worden.

De afgelopen 18 maanden heeft SITA diverse testen uitgevoerd waaruit de volgende voordelen blijken:
- Luchtvaartmaatschappijen rapporteerden besparingen tot 10% in arbeidskosten dankzij de verbeterde line maintenance als gevolg van real-time planning;
- Luchthavens zagen een toename van hun jaarlijkse omzet voor ad-hoc verzoeken van 20% door correcte aanname en facturering;
- Grondpersoneel constateerde een besparing in brandstofverbruik van 20% door het op afstand beheren van grondmaterialen zoals vliegtuigverwarmers en het monitoren van de onderhoudsstatus.

Gregory Ouillon, Vice President, Portfolio Management & Consulting bij SITA zegt: "Het is van groot belang dat de industrie mobiele oplossingen voor het personeel in gaat zetten. Inefficiëntie veroorzaakt alleen al in de Verenigde Staten een vertraging van 333 dagen (of 28.8 miljoen seconden) per jaar. Tussen de 5 tot 10 procent van de tijd van het grondpersoneel wordt verspild door het gebrek aan on-time/ real-time-informatie. SITA verbindt samen met zijn partners werknemers met real-time, accurate data waardoor zijn hun werk efficiënter kunnen uitvoeren."

"We bundelen onze krachten met Motorola om een nieuwe generatie mobiele oplossingen te introduceren waarmee luchthavens en andere dienstverleners hun personeel wereldwijd op een kosteneffectieve manier kunnen mobiliseren. Motorola's apparatuur sluit perfect aan op de wensen van alle gebruikers in de luchtvaarttransportsector in de terminal, op de grond of onderweg. Het kan gebruikt worden door cabinepersoneel, onderhoudspersoneel, baliemedewerkers, bagage- of veiligheidspersoneel. Gebruiksvriendelijkheid versnelt de adoptie en ondersteuning van de nieuwe dienst."

Tracy Thomas, MSSI Vice President, Global Partners bij Motorola Inc., zegt "SITA is door zijn toewijding aan en grondige kennis van de luchtvaartindustrie een ideale partner voor Motorola. Door samen te werken met SITA kunnen we een geïntegreerde, schaalbare en accepteerbare oplossing bieden aan luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en grondafhandelaars. SITA levert 24 uur per dag, 7 dagen per week lokale veldondersteuning en apparatuurbeheer zodat onze klanten zeker weten dat ze het maximale uit hun Motorola-apparaten kunnen halen."

Het SITA/Airline Business Airline IT-trendonderzoek van dit jaar toont aan dat de volgende mobiele oplossingen al zijn geïmplementeerd voor het personeel van de 129 vliegmaatschappijen die deelnamen aan het onderzoek:
- Bagageafhandeling, -sortering en -tracking (21%)
- In-flight cabinediensten (excl. duty free) (20%)
- Vliegtuigonderhoud en -constructie (20%)

- Vluchtrapportage/ management van aankomst en vertrek (14%)

Mobiele diensten voor personeel worden naar verwachting als eerste geïmplementeerd op hublocaties (61%). 21% van de respondenten overweegt ook om kleinere vliegvelden hiervoor te selecteren. De grote luchtvaartmaatschappijen nemen bij de adoptie van de technologie het voortouw: 55% van hen maakt al gebruik van mobiele diensten voor in-flight cabinediensten en de helft zet het ook in voor vliegtuigonderhoud en -constructie. Deze percentages zullen de komende drie jaar toenemen tot 91% en 75%.