Augmented Reality voegt nieuwe dimensie toe aan vakantie in eigen land
Ordina ontwikkelt ontdekkingsreis met mobiele telefoon door Overijssel en
Gelderland
25 juni 2010 - Persbericht
«
Nieuwegein, 25 juni 2010
Deze zomer gaan veel Nederlanders op vakantie in eigen land. Bezoekers
van Overijssel en Gelderland kunnen deze zomer een extra dimensie
toevoegen aan hun vakantie in Nederland. Ordina ontwikkelde hiervoor in
opdracht van initiatiefnemer het Gelders Overijssels Bureau voor
Toerisme diverse toeristische layars. Met deze layars krijgen bezoekers
van de regio op hun mobiele telefoon toegang tot extra informatie over
de omgeving waar zij zich op dat moment bevinden. Geïnteresseerden
kunnen de layars gratis installeren op de eigen mobiele telefoon en al
wandelend meer te weten komen over Nijmegen, Arnhem, Enschede, Twente
en de Hanzesteden langs de IJssel. Met de toevoeging van Augmented
Reality (AR) is de vakantie in eigen land klaar voor de toekomst.
Augmented Reality staat voor het verrijken (augment) van wat we
dagelijks ervaren (reality). Layar is een populair voorbeeld van
Augmented Reality en legt een digitale laag met informatie over het
camerabeeld van een mobiele telefoon. Bij het kijken door de camera
verschijnen er voortdurend icoontjes in beeld, gecombineerd met het
`echte' beeld door de camera. Wanneer die icoontjes worden aangeklikt
krijgt de gebruiker extra informatie, zoals teksten, geluid of foto's,
over het object waar hij op dat moment met de camera naar kijkt. Layar
kan gratis worden geïnstalleerd op de iPhone en diverse andere soorten
smartphones. Ordina adviseert organisaties uit diverse branches over de
mogelijkheden en toepassingen van Augmented Reality.
"Wij verwachten een grote vlucht van het gebruik van Augmented Reality
in diverse branches", aldus Tony Bosma, trendwatcher/futuroloog en
partner op het gebied van klantinteractie en innovatie bij Ordina. "Het
real-time tijdperk is aangebroken en zal iedere branche in haar kern
raken. Consumenten willen niet meer afhankelijk zijn van een keurslijf
bestaande uit openingstijden en statische informatie. Contextueel,
interactief, toegankelijk en deelbaar zijn slechts enkele begrippen die
in de toekomst steeds belangrijker worden. Mensen willen zelf kiezen
wanneer ze welke informatie krijgen en met wie ze dat delen. Augmented
reality maakt dat mogelijk. Augmented reality zorgt voor een
versnelling van het versmelten van de twee werelden: de fysieke- en
virtuele wereld. Een versmelting waar de digitale wereld de fysieke
wereld verrijkt en haar beperkingen wegneemt. Dit biedt voor alle
branches een legio aan mogelijkheden."
Het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme biedt als één van de
eerste organisaties in de vrijetijdssector bezoekers diverse
toeristische layars aan:
* Layars voor de Hanzesteden langs de IJssel tonen de historie van de
binnensteden van Doesburg, Zutphen, Zwolle en Kampen. Wie rondkijkt
door de camera van zijn mobiel krijgt historische foto's in beeld.
Deventer en Hasselt worden deze zomer toegevoegd aan de
Hanzesteden-layars.
* Naast een brochure en een website zijn er nu ook Layars voor de
Museumkijkwijzer. Die geven informatie over twee steden met veel
musea. In Enschede vormt de Layar een ontdekkingstocht langs
herinneringen aan de textielindustrie. De Arnhemse Layar biedt een
rondje cultuur langs musea en publiekstoegankelijke monumenten.
* Een andere Layar laat bezoekers op hedendaagse wijze kennis maken
met het rijke verleden van Nijmegen. Op 50 locaties verschijnen
teksten, foto's en geluidsfragmenten over Nijmegen in de Romeinse
tijd, de Middeleeuwen en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
* Met de Layar `Langs Heilige Huisjes' beleeft u religieus Twente en
haar verhalen. Op tientallen plaatsen wordt verteld over onder
andere religies in de stad, sagen, legenden, Mariakapellen,
volksgeloof en het Kloosterpad.
Bosma vervolgt: "Augmented Reality biedt de vrijetijdssector een heel
nieuw middel om toeristen van informatie te voorzien. Met Augmented
Reality kunnen bezoekers hun eigen stadstour beleven, door zelf de
route te kiezen en zelf te bepalen waar ze meer informatie over willen
zien. Een stadstour is zo nog veel persoonlijker en tegelijkertijd
laagdrempelig. Het is mooi om te zien dat het Gelders Overijssels
Bureau voor Toerisme de bezoekers van Gelderland en Overijssel hier al
mee van dienst is."
De Layars zijn door Ordina gerealiseerd in opdracht van het Gelders
Overijssels Bureau voor Toerisme, in samenwerking met Bureau
Hanzesteden, Gelders Erfgoed, KCO, Regionaal Bureau voor Toerisme
Arnhem-Nijmegen en het Twents Bureau voor Toerisme.
Zie ook:
* Tony Bosma
* Consulting
Ordina Beheer NV