Datum 15 juni 2010
Geachte heer Eurlings,
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft mij gevraagd in te gaan op de
kamervragen die gesteld zijn naar aanleiding van het antwoord dat ik in mijn
rol als Voorzitter van de Stuurgroep heb gegeven op de vraag van een journa-
list tijdens de bijeenkomst rond het uitzetten van het NVB in de Stadsregio
Amsterdam op 3 juni jl. Deze brief gaat in op de vragen die van toepassing zijn
voor de Stuurgroep en/of de Decentrale Overheden. Ik heb de antwoorden in
nauw overleg met IPO en SkVV opgesteld. Ik zal per vraag nader ingaan op
het antwoord.
Vraag 1: Is het waar dat de landelijke Stuurgroep OV-chipkaart naar buiten
heeft gebracht dat de strippenkaart (oftewel in brede zin het Nationaal Ver-
voersbewijs) al in april 2011 in heel Nederland zal worden afgeschaft?
Tijdens een bijeenkomst rond het uitzetten van het NVB in de Stadsregio
Amsterdam op 3 juni jl. heb ik, in mijn rol als Voorzitter van de Stuurgroep
OV-chipkaart (Implementatiegroep), op een vraag van een journalist aangeven
dat volgens de huidige verwachting alle vervoerbedrijven per april 2011 klaar
zijn met de totale invoering van de OV-chipkaart op alle modaliteiten en de
Decentrale Overheden de aanvraag voor het uitzetten van NVB bij de Minister
van Verkeer en Waterstaat op tijd zullen hebben ingediend
Vraag 2: Op basis van welke informatie trekt deze Stuurgroep precies die
conclusie? Kunt u uw antwoord zeer duidelijk toelichten?
Ik heb deze conclusie getrokken als Voorzitter van de Stuurgroep op basis van
de laatste planningsinformatie die ik heb ontvangen van de 19 Decentrale
Overheden.
Implementatiegroep OV-chipkaart
Vraag 3: Welke exacte mogelijkheden heeft deze Stuurgroep om druk uit te
oefenen op de diverse vervoersregio's in Nederland?
De Stuurgroep kan geen formele druk uitoefenen op de diverse vervoersregio's
in Nederland en doet dit ook niet. Er kan alleen in goed overleg informele
sturing worden gegeven middels het gezamenlijke besluitvormingsproces van
de Decentrale Overheden. Door deze overlegvorm is de implementatie van de
OV-chipkaart versneld.
Vraag 4: Hebt u contact gehad met deze Stuurgroep over de informatie zoals
die nu naar buiten is gekomen? Zo ja, hebt u ingestemd met de inhoud van de
berichten zoals die naar buiten zijn gebracht? Zo niet, staat u wel achter de
inhoud van de berichtgeving vanuit de Stuurgroep?
Ik wil graag met u de achtergrond van de inhoud van de berichtgevingen van 3
juni jl., die ik in mijn rol als Voorzitter van de Stuurgroep heb gedaan, met u
delen. De vervoerbedrijven hebben, in opdracht van de Decentrale Overheden,
de verantwoording voor het uitrollen van de implementatie van de OV-
chipkaart in de vervoersregio's. Daarbij is gekozen voor de lerende uitrol.
Afstemming tussen gebieden vindt plaats zodat een geleidelijke uitrol over het
land plaatsvindt, waardoor het aansluitende gebied waar al met de OV-
chipkaart gereisd kan worden steeds groter wordt. De Decentrale Overheden
stemmen in het belang van de duidelijkheid voor de reiziger af wanneer het
beste op de zelfde wijze gebiedsgewijs het NVB uitgeschakeld zou kunnen
worden. Daartoe dienen de Decentrale Overheden een verzoek in aan de
Minister van Verkeer en Waterstaat. De Minister beslist positief over het
uitzetten van het NVB indien een vervoersregio aan alle criteria voldoet.
Vraag 7. Beschikt u over de informatie uit onafhankelijk onderzoek waaruit
blijkt dat er bijvoorbeeld in de vervoersregio Arnhem-Nijmegen sprake is een
gemiddelde prijsstijging van meer dan 10% bij de invoering van de OV-
chipkaart? 2) Deelt u de mening dat er bijvoorbeeld in die regio dus geen
sprake kan zijn van het afschaffen van de strippenkaart zonder dat de tarieven
aanzienlijk worden verlaagd? Kunt u uw antwoord duidelijk toelichten?
Ook hier wil ik graag de visie van de Stuurgroep met u delen. De Staatssecreta-
ris heeft na overleg met de Decentrale Overheden het initiatief genomen om
een onderzoek in te stellen, namelijk Commissie Kist. Commissie Kist onder-
zoekt de opbrengsten in de vervoersregio's bij de overgang naar de OV-
chipkaart. Indien de vervoersregio's voldoen aan dit criterium betekent dat de
reiziger er gemiddeld niet op voor of achteruit gaat. Indien ook aan de overige
criteria wordt voldaan, wordt het NVB in de vervoersregio uitgezet. Dit is een
landelijke procedure die ook voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen van
toepassing is.
2/5
Implementatiegroep OV-chipkaart
Vraag 8: Bent u op de hoogte van het feit dat er in de Nijmeegse gemeenteraad
een motie is aangenomen die stelt dat de strippenkaart nog geaccepteerd moet
blijven en pas mag worden afgeschaft nadat de technische problemen en de
prijsstijgingen opgelost zijn? Deelt u de opvatting dat dit de planning van de
vervoersregio om al in oktober aanstaande de strippenkaart af te schaffen
danig in de war schopt?
Als Stuurgroep zijn wij op de hoogte dat er in de Nijmeegse Gemeenteraad een
motie is aangenomen. Het is echter de Stadsregio Arnhem-Nijmegen die
formeel de aanvraag voor het uitzetten van het NVB zal moeten doen. De
Minister van Verkeer en Waterstaat zal vervolgens op basis van de geformu-
leerde criteria beslissen of het NVB in de vervoersregio uitgezet kan worden.
Indien een vervoersregio de vraag voor het uitzetten van het NVB indient en na
toetsing blijkt dat aan alle geformuleerde criteria wordt voldaan, zal het NVB
in die vervoersregio uitgezet worden. De vervoersregio zelf stuurt op de
planning wat betreft het indienen van het verzoek om het NVB uit te zetten en
zorgt voor voldoende beheersmaatregelen bij de overgang van strippenkaart
naar de OV-chipkaart. Op dit moment is er nog geen officieel besluit genomen
binnen de stadsregio Arnhem Nijmegen over de streefdatum om het NVB uit
te zetten. Daartoe werken het College van Bestuur en de Stadsregioraad nauw
met elkaar samen.
Vraag 9: Bent u ervan op de hoogte dat er vanuit de landelijke overheid druk is
uitgeoefend op diverse regio's in Oost-Nederland om al in oktober 2010 te
stoppen met de acceptatie van de strippenkaart? Wat vindt u van het feit dat
die druk wordt uitgeoefend terwijl er nog helemaal geen uitzicht is op een
situatie waarbij er wordt voldaan aan uw criteria voor het stopzetten van de
acceptatie van de strippenkaart? Hebt u ooit zelf ingestemd met het indienen
van een dergelijk verzoek bij een vervoersregio waarvan vaststaat dat daar op
dat moment nog niet wordt voldaan aan uw eigen criteria? Kunt u uw ant-
woord duidelijk toelichten?
Als Voorzitter van de Stuurgroep ben ik niet op de hoogte dat er druk wordt
uitgeoefend door de landelijke overheid op diverse regio's in Oost-Nederland
om al in oktober 2010 te stoppen met de acceptatie van de strippenkaart. Dit is
tevens bevestigd door de vervoersregio's in Oost-Nederland. Daarnaast geven
de vervoersregio's in Oost-Nederland aan dat zij de planning die zij nastreven
als realistisch ervaren.
3/5
Implementatiegroep OV-chipkaart
Vraag 10: Is het waar dat in grote delen van Limburg, Drenthe en Groningen
de OV-chipkaart nog helemaal niet gebruikt kan worden als betaalmiddel in
het openbaar vervoer? Kunt u uw antwoord toelichten en tevens een overzicht
geven van alle regio's waar nog geen sprake is van de volledige mogelijkheid
tot het gebruiken van de OV-chipkaart in iedere bus, tram, metro of ander
vervoersmiddel waarin ook gebruik gemaakt kan worden van de strippenkaart?
Vanuit de Stuurgroep hebben wij de Tweede Kamer eerder geïnformeerd over
de planning van de lerende uitrol van de OV-chipkaart. Daarin is toentertijd
aangegeven dat de hierboven genoemde gebieden tot de laatste "starters"
behoorden. Ook is door de Commissie Kist aangegeven dat het verstandig is
om de duale fase zo kort mogelijk te houden. Genoemde gebieden maken
gebruik van de ervaringen die in eerdere gebieden zijn opgedaan. Deze regio's
zijn nu zover in het proces dat binnen een beperkte periode de uitrol van de
OV-chipkaart ook daar kan gaan plaatsvinden.
Vraag 11: Deelt u de mening dat het praktisch onhaalbaar is om over tien
maanden de acceptatie van de strippenkaart landelijk stop te zetten terwijl er
nu in grote delen van het land nog helemaal niet mee gereisd kan worden?
In mijn rol als Voorzitter van de Stuurgroep wil ik graag de visie van de
Stuurgroep op deze vraag met u delen. De Stuurgroep deelt deze mening niet
en heeft de afgelopen periode geconstateerd dat de vervoersregio's met de aan
hen gelieerde vervoerbedrijven met veel energie gewerkt hebben aan de
lerende uitrol. Dit heeft ertoe geleid dat nu al in het grootste deel van het land
met de OV-chipkaart gereisd kan worden. Kennis en ervaring van de eerste
regio's is overgedragen aan de regio's die later zijn gestart. Dat maakt het
invoeringsproces ten opzichte van de pilotgebieden verhoudingsgewijs een-
voudiger. Vooralsnog werken de vervoerbedrijven, in opdracht van de Decen-
trale Overheden, hard om in april 2011 klaar te zijn met de totale invoering van
de OV-chipkaart op alle modaliteiten en zorgen de Decentrale Overheden dat
de aanvraag voor het uitzetten van NVB tijdig is ingediend.
4/5
Implementatiegroep OV-chipkaart
Vraag 12: Deelt u de mening dat het noemen van april 2011 als de datum
waarop de strippenkaart in heel Nederland afgeschaft kan worden, veel te
voorbarig is? Bent u bereid om de Stuurgroep OV-chipkaart hier ook op aan te
spreken?
Ook met betrekking tot deze vraag zou ik graag in mijn rol als Voorzitter van
de Stuurgroep de visie van de Stuurgroep op deze vraag met u delen. Vanuit de
Stuurgroep zien we de ambitie waarmee de vervoersregio's werken. Voor-
alsnog sturen de vervoerbedrijven op de planning om april 2011 klaar te zijn
met de totale invoering van de OV-chipkaart op alle modaliteiten en de
Decentrale Overheden dat de aanvraag voor het uitzetten van NVB tijdig is
ingediend. De vervoerregio's weten echter dat het de Minister is die de beslis-
sing neemt met betrekking tot het uitzetten van het NVB.
Vraag 5 en 6 zijn door mij in deze brief niet beantwoord omdat deze specifiek
aan de Minister zijn gericht. Ik vertrouw erop dat deze positief worden beant-
woord.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
L. Verbeek
Voorzitter Implementatiegroep OV-chipkaart
5/5