-
Datum 25 juni 2010 -
Kamervragen over de geluidsoverlast voor de kerkdorpen Hernen en
Niftrik in de gemeente Wijchen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen van de leden Vendrik en Van Gent (beiden
GroenLinks) over de geluidsoverlast voor de kerkdorpen Hernen en Niftrik in de
gemeente Wijchen.
1. Is het waar dat u op 12 februari 2010 lijsten met handtekeningen heeft
ontvangen van Verontruste Bewoners van Hernen en Niftrik, die u schrijven
zeer veel last te ondervinden van de A50?
1. Ja, die heb ik ontvangen. Ik zal de brief binnenkort beantwoorden.
2. Worden de normen voor geluidsoverlast in deze kerkdorpen overschreden?
Zo nee, waar baseert u die stelling op? Zo ja, acht u dat acceptabel?
2. Op basis van de beschikbare akoestische informatie blijkt dat in Hernen en
Niftrik geluidsoverlast als gevolg van het verkeer op de A50 optreedt.
Mogelijk zijn er enkele woningen met een geluidsbelasting van meer dan 65
dB. In het kader van het Meerjarenprogramma Geluidssanering, dat in 2011
van start gaat, zal hiernaar onderzoek worden verricht en zullen indien nodig
maatregelen worden genomen. De op dit moment aanwezige
geluidsschermen zijn aangelegd conform de Wet geluidhinder. Sindsdien is
als gevolg van groei van het wegverkeer ter plaatse de geluidsproductie
gestegen. Of hierdoor de normen voor geluidsoverlast inmiddels zijn
overschreden is pas vast te stellen na akoestisch onderzoek. Echter, de Wet
geluidhinder bepaalt dat akoestisch onderzoek en geluidsmaatregelen alleen
uitgevoerd worden indien sprake is van aanleg of reconstructie. Juist omdat
beheersing van geluidsoverlast die het gevolg is van autonome groei van het
wegverkeer binnen de huidige wettelijke kaders niet mogelijk is, heeft de
Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu op 7 december
2009 een wetsvoorstel aan uw Kamer aangeboden op grond waarvan in
dergelijke situaties wél maatregelen kunnen worden genomen (Kamerstuk
32252, nr 2).
a
agina 1 van 2
P
3. Kunt u bevestigen dat de verkeersintensiteit op de A50 grofweg verdubbeld Datum
is ten opzichte van 1987 en de komende jaren tot 2018 bijna verdrievoudigd
wordt ten opzichte van 1987. Ons kenmerk
RWS/SDG/NW10/547/89165
3. Ja, dat kan ik bevestigen.
4. Kunt u verklaren waarom Rijkswaterstaat op 10 april 2008 in een brief aan
de gemeente Wijchen belooft nog in datzelfde jaar over te gaan tot de
aanleg van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) tussen knooppunt Paalgraven en
de brug Ravenstein, in 2009 uit te breiden met het wegdeel tussen de brug
en knooppunt Ewijk, om daar vervolgens op 27 november 2008 op terug te
komen?
4. In de brief van 10 april 2008 geeft Rijkswaterstaat inderdaad aan dat in
2008 en 2009 ZOAB zal worden aangelegd op de genoemde locaties. In een
brief van 27 november 2008 heeft Rijkswaterstaat aangegeven wegens
gebrek aan financiële middelen voorlopig niet tot het aanbrengen van ZOAB
over te kunnen gaan.
5. Kunt u zich voorstellen dat bewoners van Niftrik en Hernen een beroep op u
doen vanwege de `mixed messages' die Rijkswaterstaat uitzendt en bent u
van plan ervoor te zorgen dat er snel ZOAB bij hun woonkernen wordt
aangelegd, zoals aanvankelijk ook door Rijkswaterstaat beloofd is? Zo nee,
waarom niet?
5. Ik betreur dat er door Rijkswaterstaat verwachtingen zijn gewekt die
vervolgens niet konden worden waargemaakt. Ik heb de intentie om in 2012
op de betreffende locaties ZOAB aan te brengen.
6. Bent u überhaupt op enig moment van plan ZOAB aan te leggen bij de
dorpen of andere maatregelen te nemen om de geluidsoverlast te beperken,
bijvoorbeeld het omlaag brengen van de maximum snelheid? Zo ja,
wanneer? Zo nee, waarom niet?
6. Zoals ik in mijn antwoord op vraag 5 heb aangegeven, heb ik de intentie om
in 2012 op de betreffende locaties ZOAB aan te brengen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat