Consumentenbond
25 juni 2010
Badkamerkartel moet schade vergoeden
De Consumentenbond vindt dat consumenten die gedupeerd zijn door
ongeoorloofde kartelafspraken gecompenseerd moeten worden voor de
schade die zij geleden hebben. De boete van ruim 620 miljoen euro die
de Europese Commissie heeft opgelegd aan zeventien fabrikanten van
badkamermaterialen en kranen is een stevig signaal. Hiermee hebben
consumenten echter het door hen teveel betaalde geld niet terug.
De fabrikanten, waaronder marktleiders Grohe, Villeroy & Boch en Ideal
Standard kregen de boete wegens onderlinge afspraken, waardoor de
prijzen van hun artikelen kunstmatig hoog waren. Voor consumenten is
het op dit moment te kostbaar, ingewikkeld en tijdrovend om bij de
rechter individueel schadevergoeding te eisen. Ook is het individuele
schadebedrag vaak niet groot genoeg om een dure rechtszaak te
rechtvaardigen. Dat mag echter niet betekenen dat de overtreders het
geld dat zij ten onrechte te veel in rekening hebben gebracht, in het
geval van het badkamerkartel gedurende meer dan 12 jaar, mogen houden.
Collectief actierecht
Volgens het Nederlandse recht is het voor consumentenorganisaties niet
mogelijk om bij de rechter namens consumenten schadevergoeding in geld
af te dwingen. De Consumentenbond pleit er daarom al geruime tijd voor
dit wettelijk mogelijk te maken. De bond is in afwachting van
onderzoeksresultaten van het Ministerie van Economische Zaken over
collectieve overtredingen van het mededingings- en/of consumentenrecht.
Het onderzoek heeft betrekking op de wijze waarop hierdoor geleden
schade beter kan worden verhaald.