Uitslag van de grote biertest op donderdag 24 juni en vrijdag 25 juni
25/06/2010 16:54
Brainwork Communicatie
Uitslag van de grote biertest op donderdag 24 juni en vrijdag 25 juni 2010
Zorgen Oranje babes voor lekkerder bier?
Op dinsdag 22 juni verstuurde wij een persbericht
De essentie van ons bericht van 22 juni was:
Werkt al die bierreclame nu ook? Zo te zien wel, want heel veel bierdrinkers hebben een uitgesproken voorkeur voor bepaalde merken. Maar ontstaat die merkenvoorkeur door reclame van de producent of door smaakvoorkeur van de consument? Of zou de waarheid ergens in het midden liggen?
- SRM stelt dat de merkenvoorkeur grotendeels of zelfs helemaal door de werking van de bierreclame komt. De smaakverschillen zijn in de perceptie van de klant groot maar in werkelijkheid zeer klein.
- Wij stellen dat minimaal 75% van de regelmatige bierdrinkers het verschil tussen zijn/haar favoriete merk en andere merken helemaal niet kan proeven.
We gaan dat proberen te bewijzen door op donderdag 24 en vrijdag 25 juni bierliefhebbers te vragen mee te doen aan een 'blinde smaakproef'.
Uitslag:
We hebben 120 proefpersonen bereid gevonden mee te doen. Zij behoorden allemaal tot de categorie 'regelmatige bierdrinkers'. De proefpersonen moesten vooraf melden wat hun favoriete merk pils was en vervolgens geblinddoekt uit in totaal vijf merken pils hun favoriete merk herkennen.
- 35% van de bierdrinkers kiest ook geblinddoekt voor zijn favoriete merk.
We moeten eerlijk toegeven dat onze stelling '75% kan het verschil niet proeven' onjuist is. Dus smaakvoorkeur speelt wel een rol.
Maar omgekeerd: 65% proeft zijn favoriete merk niet, hoewel de proefpersoon vooraf stelt een voorkeur voor een bepaald merk te hebben.
Ook al moeten we onze stelling iets afzwakken per saldo blijkt toch wel dat merkbeleving een aanzienlijke rol speelt bij het opbouwen van een merkvoorkeur. Een duidelijk belangrijkere rol dan de smaakbeleving.
Een opmerkelijke positieve uitschieter vormt Heineken. Van diegenen die Heineken als favoriet merk opgaven, bleek 50% het bier ook geblinddoekt als favoriet te kiezen. Zou dat nu komen doordat Heineken beter smaakt? Of komt dit fraaie resultaat doordat de sterke Heineken reclame er voor zorgt dat de Heineken liefhebbers voortdurend bevestigd worden in hun keuze en zo echt smaakvoorkeur opbouwen.
Gelukkig blijft het menselijk brein moeilijk te doorgronden...
In de bijlage treft u een korte samenvatting van de theorie over merken bouwen. En een berekening wat het verschil in omzet zou zijn als heel Nederland merkloos bier zou drinken i.p.v A merk bier. Het verschil bedraagt 1 miljard euro, en dat alleen in Nederland. Geen wonder dat er veel reclame voor bier wordt gemaakt. En de test bewijst dat het (meestal) werkt.
SRM verzorgt opleidingen op het gebied van marketing en communicatie. Zie www.srm.nl.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.srm.nl/default.aspx