CNV Vakmensen
Jongeren: "Beperkt aanbod Eerlijke Kleding is het probleem, niet de prijs"
25 juni 2010
Ondanks de economische crisis zijn jongeren best bereid om iets meer te
betalen voor Eerlijke Kleding. Wel moet Eerlijke Kleding beter
herkenbaar en in meer winkels te koop zijn. Dat blijkt uit een
landelijk onderzoek van CNV Jongeren en CNV Internationaal onder
jongeren tussen de 14 en 27 jaar.
Veel kleding die in Nederlandse winkels ligt, komt vaak uit het
buitenland waar het onder slechte arbeidsomstandigheden wordt
geproduceerd: fabrieksarbeiders maken extreem lange werkdagen, worden
zwaar onderbetaald en werken in een onveilige omgeving.
"Onterecht wordt gedacht dat jongeren Eerlijke Kleding te duur vinden
en het daarom niet veel kopen," zegt Carla van Ee, waarnemend
voorzitter van CNV Jongeren bij de presentatie van de
onderzoeksresultaten. "Kledingbedrijven investeren daarom niet
voldoende in Eerlijke Kleding. Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren
het niet erg vinden om iets meer te betalen."
Jongeren vinden het vooral belangrijk dat Eerlijke Kleding duidelijk
herkenbaar is en te koop is in meer winkels. Een lagere prijs vinden
zij minder belangrijk. Zij denken vooral aan de makers: 76 procent
associeert Eerlijke Kleding met kleding die gemaakt is onder goede
arbeidsomstandigheden, een fatsoenlijke prijs voor de makers en kleding
die niet door kinderarbeid is gemaakt. Een kwart van de jongeren koopt
wel eens Eerlijke Kleding, maar een groot deel (40 procent) zegt niet
te weten of de kleding die zij kopen wel of niet eerlijk is.
Naar aanleiding van dit onderzoek organiseert CNV Internationaal de
campagne `Eerlijke Kleding? Draag het uit!' Onderdeel daarvan is een
actie om eerlijke productie en handel hoger op de agenda te krijgen
tijdens de VN-top over de Millenniumdoelen (van 20 tot en met 22
september in New York). Zo worden de Nederlandse delegatieleden via een
handtekeningenactie opgeroepen om in Eerlijke Kleding op die top te
verschijnen.