NMa onder voorwaarden positief over samenwerking ProRail en
spoorwegondernemingen
25-06-2010
De onafhankelijkheid van ProRail komt niet in gevaar nu de
spoorbeheerder wil gaan samenwerken met spoorwegondernemingen in het
Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). Dit oordeelt de Raad van
Bestuur van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een
zienswijze over deze voorgenomen samenwerking. Wij juichen alle
maatregelen toe die de kwaliteit op het spoor voor reizigers en
verladers verhogen, maar we willen tegelijkertijd voorkomen dat het
gelijke speelveld voor spoorwegondernemingen wordt verstoord, aldus
Jaap de Keijzer, lid van de Raad van Bestuur van de NMa.
OCCR mag gelijke speelveld niet verstoren
In het OCCR werken de spoorbeheerder ProRail en de
spoorwegondernemingen samen bij verstoringen en calamiteiten op het
spoor. Bovendien proberen zij te voorkomen dat zich verstoringen en
calamiteiten voordoen. Directe aanleiding voor het OCCR was een grote
computerstoring in april 2005 op de verkeersleidingpost in Utrecht;
hierdoor was een hele dag geen treinverkeer mogelijk in Nederland. Door
de samenwerking in het OCCR zou echter de indruk kunnen ontstaan dat de
aangebrachte scheiding tussen spoorbeheer en spoorverkeer teruggedraaid
wordt. Om te voorkomen dat het gelijke speelveld voor
spoorwegondernemingen wordt verstoord, formuleert de NMa vier
voorwaarden aan de samenwerking in het OCCR.
Vier voorwaarden aan de samenwerking in het OCCR
Allereerst dient ProRail aan de vervoerders te garanderen dat de
spoorcapaciteit onafhankelijk en non-discriminatoir wordt verdeeld. Als
tweede voorwaarde stelt de NMa dat ProRail vertrouwelijke informatie
afschermt van vervoerders. Als derde voorwaarde moet ProRail de kosten
voor het OCCR in rekening brengen aan de vervoerders via de
gebruiksvergoeding. Omdat het doel van het OCCR is om prestaties te
verbeteren, waarmee ook kostenbesparingen worden gerealiseerd, gaat de
NMa ervan uit dat de nieuwe gebruiksvergoeding niet stijgt ten opzichte
van de huidige. Als laatste voorwaarde stelt de NMa dat ProRail alle
informatie over het OCCR moet opnemen in de netverklaring, de
prospectus voor vervoerders.
De Keijzer besluit: Al met al zijn wij in principe dus positief over de
samenwerking in het OCCR. Deze samenwerking zal naar verwachting echter
wel onder een vergrootglas worden bekeken. ProRail en de vervoerders
doen er dan ook verstandig aan om de samenwerking pro-actief zo
transparant mogelijk vorm te geven.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)