25 juni 2010
Mediamonitor: oplages dalen, kijktijd stabiliseert, luistertijd stijgt
De jaarlijkse Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media volgt de
ontwikkelingen van de Nederlandse mediabedrijven en mediamarkten op de
voet. Naast die van internet beschrijft het rapport de huidige staat
van radio, televisie, opiniebladen en dagbladen. De gevolgen van de
kredietcrisis waren op deze markten in 2009 duidelijk zichtbaar. Sterk
dalende oplages, teruglopende advertentie-inkomsten en diverse
overnames bepaalden het beeld. Velen zijn nu op zoek naar de heilige
graal: het verdienmodel voor nieuws op internet, aldus de Mediamonitor.
Het rapport laat zien dat een derde tot een kwart van de Nederlanders
maandelijks gebruik maakt van respectievelijk nu.nl, telegraaf.nl en
nos.nl. Het bereik van deze drie nieuwssites vertoont nog altijd een
stijgende lijn. Vergelijking met een aantal landen laat zien dat
Nederland met elf sites de meeste nieuwssites heeft in de top-100 van
bestbezochte websites. Duitsland is runner up met tien nieuwssites. In
Spanje en vooral in Frankrijk is de aandacht voor nieuwssites een stuk
geringer: daar staan slechts vier respectievelijk twee nieuwssites in
de top-100.
In het najaar brengt het Commissariaat een Engelstalig rapport uit
waarin de onderwerpen van de Mediamonitor voor een internationaal
publiek aan bod komen.
Commissariaat voor de Media