Zorgen Oranje babes voor lekkerder bier?
24/06/2010 12:00
SRM
Zorgen Oranje babes voor lekkerder bier?
De grote biertest op vrijdag 25 juni
Tijdens de WK laten de biermerken opmerkelijk veel van zich horen. Dat hebben we de laatste weken wel gemerkt.
Vele miljoenen worden geïnvesteerd om de merken te versterken. Op wereldniveau gaat het tijdens de WK zelfs om honderden miljoenen. Werkt dat? Zo te zien wel, want heel veel bierdrinkers hebben een uitgesproken voorkeur voor bepaalde merken. Maar ontstaat die merkenvoorkeur door reclame van de producent of door smaakvoorkeur van de consument? Of zou de waarheid ergens in het midden liggen?
SRM stelt dat de merkenvoorkeur grotendeels of zelfs helemaal door de werking van de bierreclame komt. De smaakverschillen zijn in de perceptie van de klant groot maar in werkelijkheid zeer klein.
Wij stellen dat minimaal 75% van de regelmatige bierdrinkers het verschil tussen zijn/haar favoriete merk en andere merken helemaal niet kan proeven.
We gaan dat proberen te bewijzen door op donderdag 24 en vrijdag 25 juni bierliefhebbers te vragen mee te doen aan een 'blinde smaakproef'. We dagen de bierliefhebbers uit hun favoriete merk te kiezen uit vier soorten pils. De methode is simpel: de deelnemers aan het onderzoek worden vooraf gevraagd wat hun favoriete biermerk is. Vervolgens krijgen zij een blinddoek om en worden verzocht hun favoriete merk uit vier soorten pils te herkennen. Naast de bekende A merken betrekken we ook het goedkoopste bier (van Aldi) bij de proef .
We zijn natuurlijk uiterst benieuwd of onze stelling klopt. Vrijdagmiddag rond 16.00 uur maken we de uitslag bekend.
Mocht u geïnteresseerd zijn in de uitkomst, laat het ons weten. We kunnen u dan ook laten weten op welk terras in Amsterdam we op vrijdagmiddag de consumenten laten proeven, zodat er interviews gemaakt kunnen worden en foto's gemaakt kunnen worden.
In de bijlage treft u een korte samenvatting van de theorie over merken bouwen. En een berekening wat het verschil in omzet zou zijn als heel Nederland merkloos bier zou drinken i.p.v A merk bier. Het verschil bedraagt 1 miljard euro, en dat alleen in Nederland. Geen wonder dat er veel reclame voor bier wordt gemaakt.
SRM verzorgt opleidingen op het gebied van marketing en communicatie. Zie www.srm.nl
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.srm.nl