11442/10 1
RAAD VAN DE EUROPESE UNIE
NL
11442/10
PRESSE 191
PR CO 6
PERSMEDEDELING
3024e zitting van de Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Luxemburg, 24 juni 2010
Voorzitter de heer José BLANCO LÓPEZ
minister van Infrastructuur en Vervoer van Spanje
24.VI.2010
11442/10 2
NL
Voornaamste resultaten van de Raadszitting
De Raad heeft een besluit aangenomen over de ondertekening en voorlopige toepassing van een
protocol tot wijziging van de "open skies"-overeenkomst tussen de EU en de VS. Het protocol
werd door de EU en de VS ondertekend in de marge van de Raadszitting.
De Raad heeft ook conclusies aangenomen over een actieplan dat erop gericht is de lokale,
regionale en nationale instanties te helpen om tot een duurzame, gezonde en veilige stedelijke
mobiliteit te komen.
Voorts hebben de ministers gedebatteerd over de mogelijke bijdrage van de vervoerssector aan de
nieuwe Europa 2020-strategie voor banen en groei.
Op een ander terrein dan vervoer heeft de Raad zonder bespreking een richtlijn aangenomen ter
versterking van de sociale bescherming van zelfstandig werkzame vrouwen en "meewerkende
echtgenoten", en daarmee het beginsel van gelijke behandeling van mannen en vrouwen kracht
bijgezet.
24.VI.2010
1 . Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het
betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens.
. De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad
http://www.consilium.europa.eu.
. Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor
het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde
internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
11442/10 3
NL
INHOUD1 DEELNEMERS.................................................................................................................................5 BESPROKEN PUNTEN DE EU-VS-OPEN-SKIES-OVEREENKOMST OP EEN HOGER NIVEAU BRENGEN................7 REACTIE VAN DE EU OP DE GEVOLGEN VAN DE VULKANISCHE ASWOLK VOOR HET LUCHTVERKEER .....................................................................................................................8 ACTIEPLAN STEDELIJKE MOBILITEIT - Conclusies van de Raad............................................10 DE ROL VAN VERVOER IN DE EUROPA 2020-STRATEGIE ...................................................11 DIVERSEN.......................................................................................................................................12 Beveiligingsscanners ..........................................................................................................................12 Top EU-Latijns-Amerika en het Caribische gebied (LAC) en top over burgerluchtvaart tussen de EU en LAC...................................................................................................................................12 Overeenkomst met de VS over de interoperabiliteit van de luchtverkeersleidingsystemen van de EU en de VS .................................................................................................................................12 Actieplan Galileo-toepassingen..........................................................................................................13 TEN-T-dagen 2010............................................................................................................................13 Vergadering van de ministers van Verkeer van de Oostzeelanden (Haparanda, Zweden, 16-17 juni 2010) ................................................................................................................................13 Vergadering op hoog niveau over verkeersveiligheid: "cultuur van verkeersveiligheid" (Madrid, 29 april 2010) ......................................................................................................................13 Arbeidstijd van mobiele werknemers in het wegvervoer ...................................................................14 Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap......................................................................14 24.VI.2010 11442/10 4 NL ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN VERVOER . Richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet..............................................................15 . Overeenkomsten inzake luchtdiensten met Albanie en Bosnie en Herzegovina....................................................15 ENERGIE . Mededeling van investeringsprojecten met betrekking tot energie-infrastructuur .................................................15 . Internationaal Agentschap voor hernieuwbare energie (IRENA) ..........................................................................16 JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN . Overeenkomst tussen Europol en Colombia inzake samenwerking tegen criminaliteit.........................................16 . Drugshandel - dreigingsevaluatie van vliegvelden en lichte luchtvaartuigen - Conclusies van de Raad ..............16 VISSERIJ . Zuidelijke deel van de Stille Oceaan - Verdrag inzake de instandhouding en het beheer van de visbestanden van de volle zee ...............................................................................................................................19 SOCIAAL BELEID . Betere sociale bescherming van zelfstandig werkzame vrouwen en meewerkende echtgenoten ..........................19 MILIEU . Persistente organische verontreinigende stoffen....................................................................................................20 LANDBOUW . Raad van bestuur van de EFSA - Benoeming van zeven leden .............................................................................20 24.VI.2010 11442/10 5 NL DEELNEMERS België: de heer Etienne SCHOUPPE staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister Bulgarije: de heer Peter STEFANOV plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Tsjechië: de heer Gustav SLAME.KA minister van Verkeer Denemarken: de heer Hans Christian SCHMIDT minister van Verkeer Duitsland: de heer Peter RAMSAUER minister van Verkeer, Bouwbeleid en Stedelijke Ontwikkeling Estland: de heer Gert ANTSU plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Ierland: de heer Noel DEMPSEY minister van Verkeer Griekenland: de heer Leonidas C. ROKANAS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Spanje: de heer Jose BLANCO LOPEZ minister van Verkeer mevrouw Concepcion GUTIERREZ DEL CASTILLO staatssecretaris van Vervoer Frankrijk: de heer Dominique BUSSEREAU staatssecretaris, belast met Vervoer, toegevoegd aan de minister van staat Italië: de heer Roberto CASTELLI staatssecretaris van Infrastructuur en Vervoer Cyprus: mevrouw Erato KOZAKOU-MARCOULLIS minister van Verkeer, Communicatie en Energie Letland: mevrouw Lelde LICE-LICITE plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Litouwen: de heer Raimundas KAROBLIS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Luxemburg: mevrouw Michele EISENBARTH plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Hongarije: de heer Pal VOLNER staatssecretaris van Verkeer, ministerie van Nationale Ontwikkeling Malta: de heer Austin GATT minister van Infrastructuur, Vervoer en Communicatie Nederland: de heer Camiel EURLINGS minister van Verkeer en Waterstaat Oostenrijk: mevrouw Doris BURES minister van Verkeer, Innovatie en Technologie Polen : de heer Maciej JANKOWSKI onderstaatssecretaris, ministerie van Infrastructuur Portugal: de heer Carlos CORREIRA DA FONSECA staatssecretaris van Vervoer 24.VI.2010 11442/10 6 NL Roemenië : de heer Constantin DASCALU staatssecretaris, ministerie van Vervoer en Infrastructuur Slovenië: de heer Uro. VAJGL plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Slowakije: de heer Lubomir VA.NY minister van Verkeer Finland: mevrouw Marja RISLAKKI plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Zweden: mevrouw Asa TORSTENSSON minister van Communicatie, ministerie van Ondernemingen, Energie en Communicatie Verenigd Koninkrijk: de heer Philip HAMMOND Onderminister van Verkeer Commissie: de heer Siim KALLAS vicevoorzitter de heer Antonio TAJANI vicevoorzitter 24.VI.2010 11442/10 7 NL BESPROKEN PUNTEN DE EU-VS-OPEN-SKIES-OVEREENKOMST OP EEN HOGER NIVEAU BRENGEN De Raad heeft een besluit (9913/10) aangenomen inzake de ondertekening en voorlopige toepassing van het protocol tot wijziging van de luchtvervoersovereenkomst tussen de EU en de VS ("Open Skies"-overeenkomst), die in 2007 is ondertekend en sinds 2008 voorlopig is toegepast. Na de aanneming van het besluit hebben de EU en de VS het protocol ondertekend in de marge van de Raad. De wijziging van de overeenkomst vormt de aanzet tot een proces dat meer mogelijkheden voor buitenlandse investeringen in de luchtvaartsector moet scheppen. De markten worden meer opengesteld en de samenwerking op reguleringsgebied wordt geintensiveerd voor alle onderdelen van het luchtvaartbeleid, met name met het oog op een beperking van het milieueffect van de luchtvaart. Ook wordt het belang van goede arbeidsomstandigheden onderkend. Verdere uitbreiding van de kansen voor het bedrijfsleven zal gebaseerd zijn op wederzijdse concessies. Terwijl de VS de EU verzoekt de Commissie een grotere rol te geven bij het monitoren van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen in grote luchthavens, teneinde de transparantie op dat vlak te verbeteren, vraagt de EU de VS om meer liberalisering van de investeringen, zodat EUonderdanen een meerderheidsbelang en meerderheidszeggenschap in VS-luchtvaartmaatschappijen kunnen hebben. Zodra aan die voorwaarden is voldaan zullen de EU en de VS elkaars luchtvaartmaatschappijen meer rechten geven om luchtvaartdiensten aan te bieden tussen hun grondgebieden en derde landen, en zullen zij ook de obstakels wegnemen voor de markttoegang van luchtvaartmaatschappijen van derde landen die eigendom zijn van en gecontroleerd worden door elkaars onderdanen. Voorts zal de EU corresponderende maatregelen nemen wat meerderheidszeggenschap en controle van EU-luchtvaartmaatschappijen door VS-onderdanen betreft. Indien een partij voldaan heeft aan de voorwaarden maar de andere niet, heeft de partij die de voorwaarden naleeft krachtens de overeenkomst het recht de operaties van de luchtvaartmaatschappijen van de andere partij te bevriezen. Het wijzigingsprotocol, dat in maart dit jaar door de onderhandelaars is geparafeerd, is het resultaat van acht ronden van onderhandelingen die in mei 2008 van start gingen. Een routekaart voor die onderhandelingen was reeds opgenomen in de overeenkomst van 2007, die een kader heeft gecreeerd voor samenwerking op reguleringsgebied met de VS en nieuwe handelsvrijheid voor exploitanten van luchtvaartmaatschappijen heeft gebracht, maar geen toegang tot de binnenlandse markt van de VS. 24.VI.2010 11442/10 8 NL REACTIE VAN DE EU OP DE GEVOLGEN VAN DE VULKANISCHE ASWOLK VOOR HET LUCHTVERKEER Na een verslag van de Commissie te hebben aangehoord, heeft de Raad van gedachten gewisseld over de initiatieven die zijn genomen in reactie op de verstoringen van het luchtverkeer vanwege de vulkaanuitbarsting in IJsland medio april. De ministers hebben de Commissie verzocht verder te werken volgens het in haar verslag omschreven concept. Enkele ministers drongen er bij de Commissie op aan meer haast te maken, met name om snel tot gezamenlijke procedures en normen voor risicobeheersing te komen. De Commissie werd door enkele lidstaten ook verzocht verder te bezien hoe de financiele situatie van de luchtvaartindustrie kan worden verbeterd, en bij de herziening van de EU-wetgeving op dat gebied een goed evenwicht te vinden tussen de rechten van de passagiers , die behouden moeten blijven, en de financiele lasten voor luchtvaartmaatschappijen. Het voorzitterschap merkte op dat er in alle Europese instellingen politieke bereidheid is om de gevolgen van de verstoringen door de aswolken op een gecoordineerde manier aan te pakken. De Raad heeft tijdens zijn buitengewone zitting over de vulkaanas-crisis van 4 mei conclusies aangenomen die de krachtlijnen van de EU-reactie hebben bepaald (zie persmededeling 9280/10). De Commissie meldde dat om de kernelementen van die conclusies uit te voeren tot nog toe de volgende acties zijn ondernomen: . Wat de beheersing van veiligheidsrisico's betreft, is de nieuwe aanpak van de EU gebaseerd op de drie zones-regeling die de ministers van verkeer op 19 april hebben opgesteld: een no-fly zone, een zone met vliegbeperkingen en een zone zonder beperkingen, al naar gelang de asconcentratie. De betrokken autoriteiten zijn die regeling blijven toepassen op basis van wetenschappelijke beoordelingen die om de zes uur geactualiseerd worden. Daarnaast werkt de EU aan een gecoordineerd standpunt over risicobeheersing bij vulkaanuitbarstingen voor de algemene vergadering van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) in september. . Er wordt gewerkt aan een definitie van bindende grenswaarden voor het effect van vulkaanas op vliegtuigmotoren. 24.VI.2010 11442/10 9 NL . De verwezenlijking van het gemeenschappelijk Europees luchtruim wordt versneld: er wordt een Europees crisiscoordinatiecentrum voor de luchtvaart ingesteld, en er is een coordinator aangewezen die de instelling van functionele luchtruimblokken tussen lidstaten moet faciliteren en bespoedigen. Er wordt ook gewerkt aan de aanstelling van een Europese netwerkmanager. . Wat betreft de oproep van de Raad om een geïntegreerd Europees vervoerssysteem te ontwikkelen waardoor in noodgevallen overgeschakeld zou kunnen worden op andere vervoerssystemen, is de Commissie bezig met het beoordelen van mogelijke tekortkomingen in de samenwerking en is zij van plan om in het najaar een verslag in te dienen over mogelijke verbeteringen en het opstellen van een Europees actieplan inzake mobiliteit. 24.VI.2010 11442/10 10 NL ACTIEPLAN STEDELIJKE MOBILITEIT - Conclusies van de Raad De Raad heeft conclusies aangenomen over een actieplan dat erop gericht is de lokale, regionale en nationale instanties te helpen tot een duurzame, gezonde en veilige stedelijke mobiliteit te komen; Het actieplan (14030/09), dat in september 2009 door de Commissie is aangenomen, bestaat uit een steunpakket van twintig maatregelen, dat zal worden uitgevoerd via bestaande EU-programma's en -instrumenten. De betrokken autoriteiten kunnen voor hun initiatieven inzake stedelijke mobiliteit naar eigen inzicht gebruik maken van deze steun. In zijn conclusies verwelkomt de Raad het actieplan en steunt hij met name de oprichting van een waarnemingscentrum stedelijke mobiliteit in de vorm van een virtueel platform voor de vrijwillige uitwisseling van informatie en ervaringen. De Raad onderstreept dat verbeteringen op het gebied van stedelijke mobiliteit het efficientst kunnen worden verwezenlijkt via samenwerking tussen de bevoegde overheidsorganen. De te propageren maatregelen bestrijken gebieden als milieu en gezondheid, schone en energie-efficiente technologieen, infrastructuurverbetering, verkeers- en stadsplanning, logistiek voor goederenleveranties, innovatie en onderzoek, verkeersveiligheid en bewustmaking. Voor de volledige tekst van de conclusies, zie doc. 10603/10. 24.VI.2010 11442/10 11 NL DE ROL VAN VERVOER IN DE EUROPA 2020-STRATEGIE De Raad heeft gedebatteerd over de mogelijke bijdrage van het vervoersbeleid aan de nieuwe Europa 2020-strategie voor banen en groei die de Europese Raad op 17 juni heeft aangenomen. De ministers hebben de onderdelen van de strategie besproken die van bijzonder belang zijn voor het vervoersbeleid. Zij wezen op het belang van initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van het overschakelen op koolstofarm vervoer, de ontwikkeling van innovatieve vervoerstechnologie, het zorgen voor effectieve transport- en logistieknetwerken in de hele Unie, en het aanpakken van ontbrekende schakels en knelpunten, bijvoorbeeld wat de onderlinge verbinding van netwerken betreft. Zij wezen ook op de cruciale rol van een goed functionerende vervoerssector voor de hele Europese economie. Verscheidene lidstaten benadrukten dat de vervoerssector concurrerender moet worden. Een aantal ministers, met name van de nieuwe lidstaten, vroegen om meer investeringen, bijvoorbeeld via het cohesiefonds, om alle EU-landen in staat te stellen moderne transportinfrastructuur te ontwikkelen. Het resultaat van deze besprekingen zal als inbreng dienen voor het Witboek dat de Commissie eind dit jaar wil aannemen, en dat een visie zal bevatten voor het EU-vervoersbeleid in het komende decennium, rekening houdend met de doelstellingen van de Europa 2020-strategie. 24.VI.2010 11442/10 12 NL DIVERSEN Beveiligingsscanners De Raad heeft nota genomen van de mededeling van de Commissie over beveiligingsscanners in luchthavens(10865/10). Omdat deze screeningmethode de veiligheid van de passagiers kan vergroten, bepleit de Commissie gemeenschappelijke Europese normen om ervoor te zorgen dat op het gebied van detectie resultaten worden geboekt en tegelijkertijd de gezondheid, de persoonsgegevens en de privacy beschermd worden. De Raad heeft de Commissie verzocht aan een dergelijke harmonisatie te werken. Top EU-Latijns-Amerika en het Caribische gebied (LAC) en top over burgerluchtvaart tussen de EU en LAC De Raad werd door het voorzitterschap en de Commissie in kennis gesteld van de resultaten van de top tussen de EU en Latijns-Amerika en het Caribische gebied op 18 mei 2020 in Madrid, en van de top EU-LAC over burgerluchtvaart, op 24 en 25 mei 2010 in Rio de Janeiro. Tijdens de top van Madrid is een actieplan 2010 - 2012 aangenomen dat gericht is op innovatie en technologie voor duurzame ontwikkeling en sociale inclusie. Dat plan omvat steun voor duurzame ontwikkeling, waarvoor de EU financiele hulp heeft toegezegd. De top in Rio de Janeiro, die gezamenlijk georganiseerd werd door de Braziliaanse burgerluchtvaartautoriteit, de Latijns-Amerikaanse commissie voor de burgerluchtvaart en de Europese Commissie, was de eerste top tussen de EU en Latijns-Amerika op het gebied van burgerluchtvaart. Verscheidene overeenkomsten en politieke verklaringen werden geparafeerd of ondertekend. Overeenkomst met de VS over de interoperabiliteit van de luchtverkeersleidingsystemen van de EU en de VS De Raad werd door de Commissie ingelicht over de succesvolle afronding van de onderhandelingen met de Federal Aviation Administration van de VS over een memorandum van samenwerking op het gebied van onderzoek in de burgerluchtvaart (11345/10). De overeenkomst, die op 18 juni geparafeerd werd, zal de grondslag vormen voor het aanpakken van alle onderzoeks- en ontwikkelingsvraagstukken in de burgerluchtvaart. Een van de eerste maatregelen zal zijn het interoperabel maken van de programma's voor de modernisering van de luchtverkeersleiding van de EU en de VS, SESAR en NextGen, opdat vliegtuigen in de luchtruimen van de VS en de EU met dezelfde navigatie-, communicatie- en positioneringsapparatuur zullen kunnen vliegen. 24.VI.2010 11442/10 13 NL Actieplan Galileo-toepassingen De Raad heeft nota genomen van het Actieplan van de Commissie inzake toepassingen van het wereldwijd satellietnavigatiesysteem (GNSS) (11137/10), dat de mogelijkheden van de Europese EGNOS en Galileo-satellietsystemen ten volle wil benutten. In het plan worden essentiele actiegebieden in kaart gebracht en de maatregelen omschreven die de Commissie wenst te nemen. Door de ontwikkeling van GNSS-toepassingen te stimuleren zal het aandeel van de Europese industrie in de wereldwijde GNSS-markt toenemen en zal worden bijgedragen aan de bevordering van een kennismaatschappij. TEN-T-dagen 2010 De Raad heeft nota genomen van informatie van het voorzitterschap en de Commissie over de resultaten van de jaarlijkse ministeriele conferentie over trans-Europese vervoersnetten (TEN-T), die dit jaar van 8 tot en met 9 juni 2010 in Zaragoza (Spanje) plaatsvond (11347/10). De besprekingen tijdens de conferentie waren gericht op de methodiek voor het opstellen van het toekomstige plannings- en uitvoeringskader van TEN-T en over het effectiever inzetten van de financiele middelen. Deelnemers aan de conferentie waren het erover eens dat een lijst van criteria moet worden opgesteld voor het kiezen van projecten die een "Europees kernnetwerk" zullen vormen. Vergadering van de ministers van Verkeer van de Oostzeelanden (Haparanda, Zweden, 16-17 juni 2010) De Zweedse delegatie heeft de Raad ingelicht over de resultaten van een bijeenkomst in Zweden waarbij de ministers van Verkeer van de Oostzeelanden en vertegenwoordigers van de Europese Commissie en China hebben gedebatteerd over de rol die verkeers- en infrastructuurnetten kunnen spelen bij het optimale gebruik van de hulpbronnen van het Oostzeegebied (11184/10). De deelname van China onderstreepte het potentieel van dit gebied als poort tussen Azie en Europa. Vergadering op hoog niveau over verkeersveiligheid: "cultuur van verkeersveiligheid" (Madrid, 29 april 2010) Het voorzitterschap en de Commissie hebben de Raad geinformeerd over de resultaten van de recente bijeenkomst op hoog niveau van de verkeersveiligheidsexperts van de EU-lidstaten in Madrid, die onder meer gediscussieerd hebben over de effecten van alcohol, drugs en medicijnen op autobestuurders en het voorkomen van ongevallen van motorrijders (11297/10). Dat soort bijeenkomsten vind twee keer per jaar plaats, opdat de lidstaten ervaringen en beste praktijken kunnen uitwisselen. 24.VI.2010 11442/10 14 NL Arbeidstijd van mobiele werknemers in het wegvervoer De Commissie heeft de Raad meegedeeld dat het Europees Parlement het voorstel voor een gewijzigde richtlijn over de arbeidstijd van mobiele werknemers in het wegvervoer heeft verworpen (11411/10). Het Parlement kon niet aanvaarden dat zelfstandigen buiten de werkingssfeer van de richtlijn worden gelaten. De Commissie kondigde aan dat zij dit voorstel derhalve zal intrekken. Bijgevolg blijft de bestaande richtlijn van toepassing. Werkprogramma van het aantredende voorzitterschap De Belgische delegatie heeft het werkprogramma van het aanstaande voorzitterschap in de vervoerssector gepresenteerd; de algemene prioriteiten daarin zijn duurzaam vervoer, verkeersveiligheid en -beveiliging en innovatie. Belangrijke thema's zijn onder meer het voorstel over het Eurovignet (doorberekenen van infrastructuurkosten), een systeem van gegevensuitwisseling voor verkeersovertredingen, het tweede Single European Sky-pakket, veiligheid en beveiliging van het luchtverkeer, en de volledige integratie van het watervervoer in de logistieke keten. 24.VI.2010 11442/10 15 NL OVERIGE GOEDGEKEURDE PUNTEN VERVOER Richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet De Raad heeft een herschikking van een (al eerder in 1996 aangenomen) beschikking betreffende richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet aangenomen. De herschikking (PE-CONS 13/10 + Addenda 1 tot en met 7) omvat de diverse wijzigingen die in de loop der jaren in de beschikking zijn aangebracht, alsook nieuwe wijzigingen die nodig zijn om rekening te houden met de uitbreiding van de EU tot 27 lidstaten. De richtsnoeren vormen een algemeen referentiekader voor projecten van gemeenschappelijk belang die bijdragen aan de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnetwerk. Het is de bedoeling een dergelijk netwerk geleidelijk voor 2020 tot stand te brengen door de infrastructuurnetten voor vervoer over land, over zee en door de lucht in de gehele Unie tot een geheel te verenigen. Overeenkomsten inzake luchtdiensten met Albanië en Bosnië en Herzegovina De Raad heeft besluiten aangenomen betreffende de sluiting van overeenkomsten met Albanie en Bosnie en Herzegovina inzake bepaalde aspecten van luchtdiensten. Beide overeenkomsten werden op 5 mei 2006 ondertekend. ENERGIE Mededeling van investeringsprojecten met betrekking tot energie-infrastructuur De Raad heeft de verordening inzake mededeling aan de Commissie van investeringsprojecten met betrekking tot energie-infrastructuur binnen de Europese Gemeenschap aangenomen (7524/10 + COR 1). Bij deze verordening wordt een gemeenschappelijk kader ingevoerd voor de mededeling door de lidstaten van gegevens en informatie over hun projecten met betrekking tot energie-infrastructuur in de sectoren aardolie, aardgas, elektriciteit (onder meer uit hernieuwbare bronnen), en biobrandstoffen, en over investeringsprojecten met betrekking tot CO2-afvang en -opslag . 24.VI.2010 11442/10 16 NL De Raad Energie van 12 maart heeft een politiek akkoord over dit voorstel bereikt en de Commissie heeft bij die gelegenheid een verklaring afgelegd over de modellen voor de mededeling door de lidstaten van de vereiste gegevens en informatie. Deze verklaring zal worden opgenomen in de notulen van de Raad (8428/10). Internationaal Agentschap voor hernieuwbare energie (IRENA) De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de vaststelling van het statuut van het Internationale Agentschap voor hernieuwbare energie door de Europese Unie en het uitoefenen van de daaruit voortvloeiende rechten en plichten (8612/10). Zowel de Unie als de lidstaten zijn bevoegd op gebieden die onder het statuut vallen. Dat statuut bepaalt dat toetredende regionale intergouvernementele organisaties voor economische integratie moeten verklaren wat hun bevoegdheden zijn. Het besluit van de Raad betreffende de ondertekening van het IRENA-statuut werd in oktober 2009 aangenomen (13687/09). Aangezien vijfentwintig landen het statuut al hebben geratificeerd zal het op 8 juli 2010 in werking treden. JUSTITIE EN BINNENLANDSE ZAKEN Overeenkomst tussen Europol en Colombia inzake samenwerking tegen criminaliteit De Raad heeft de directeur van Europol, de Europese Politiedienst, gemachtigd een operationele samenwerkingsovereenkomst met Colombia te ondertekenen om de EU-lidstaten en Colombia te ondersteunen bij de bestrijding van ernstige vormen van internationale criminaliteit, met name via informatie-uitwisseling. Drugshandel - dreigingsevaluatie van vliegvelden en lichte luchtvaartuigen - Conclusies van de Raad De Raad heeft de volgende conclusies aangenomen: 24.VI.2010 11442/10 17 NL "DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE, Eraan herinnerend dat in het programma van Stockholm1 het prioriteitenkader voor de totstandbrenging van een ruimte van vrijheid, veiligheid en recht is vastgelegd, en dat erin wordt gesteld dat georganiseerde criminaliteit, drugshandel en andere ernstige criminaliteit een gevaar voor de interne veiligheid van de Europese Unie blijven; Indachtig de interneveiligheidsstrategie voor de Europese Unie2, waarin wordt beklemtoond dat de Europese Raad ervan overtuigd is dat de intensivering van de acties op Europees niveau, samen met een betere coordinatie met de maatregelen op regionaal en nationaal niveau, een essentiele rol speelt bij de bescherming tegen internationale bedreigingen; Bevestigend dat de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit het eerste doel van de samenwerking tussen rechtshandhavingsdiensten is, en dat Europol een knooppunt moet worden voor informatie-uitwisseling tussen de rechtshandhavingsinstanties van de lidstaten, een dienstverlener en een platform voor rechtshandhavingsdiensten; Wijzend op de EU-drugsstrategie (2005-2012)3, waarin wordt gesteld dat op het gebied van het justitieel en wetshandhavingsbeleid van de EU de klemtoon in het drugsbeleid onder meer moet liggen op de versterking van de politie- en douanesamenwerking door de uitwisseling van beste praktijken, door mainstreaming en door de strategische en operationele analyse van het verschijnsel drugscriminaliteit; Gelet op het EU-drugsactieplan voor 2009-2012, waarin onder prioriteit 3 wordt gesteld dat, om de productie van en de handel in drugs tegen te gaan, de rechtshandhaving op EU-niveau doeltreffender moet worden, waarbij ten volle gebruik moet worden gemaakt van de capaciteit van Europol en andere EU-structuren4; 1 Programma van Stockholm, "Een open en veilig Europa ten dienste en ter bescherming van de burger" (Publicatieblad C 111 van de Europese Unie van 4.5.2010). 2 Interneveiligheidsstrategie van de EU, geintegreerd in de agenda van Stockholm. 3 EU-drugsstrategie (2005-2012) (doc.15074/04 CORDROGUE 77). 4 EU-drugsactieplan voor 2009-2012 (doc. 16116/08 CORDROGUE 85). 24.VI.2010 11442/10 18 NL Herinnerend aan de conclusies van de Raad waarin de EU-prioriteiten ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteit worden vastgesteld1, alsmede acht specifieke maatregelen voor de lidstaten om het hoofd te bieden aan de drugshandel die gebruik maakt van de West- en Centraal- Afrikaanse route. De achtste specifieke maatregel houdt in dat, op basis van risicoanalyses, de veiligheidscontroles en het douanetoezicht worden aangescherpt op kleine luchthavens die systematisch aan de controle van de autoriteiten ontsnappen, vooral met betrekking tot kleine vliegtuigen; Herinnerend aan de tweede aanbeveling van de VIIIe vergadering van de HONLEA Europa, waarin overeengekomen is dat de overheden vanwege het toenemende gebruik van niet-commerciele luchtvaartuigen voor drugshandel langs routes van Noord-Afrika naar landingsplaatsen in Europa, onverwijld stappen moeten zetten om de samenwerking tussen de wetshandhavingsinstanties en de algemene luchtvaartsector te versterken en de autoriteiten te helpen bij het verzamelen van de nodige informatie en de uitvoering van de vereiste procedures, zodat die instanties beter het hoofd kunnen bieden aan de toenemende dreiging van de drugshandel; Nota nemend van het verslag over de evaluatie van de mogelijke dreiging die uitgaat van vliegvelden en middelgrote, kleine en lichte luchtvaartuigen in verband met drugshandel, die door het Spaanse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie is uitgevoerd2, Is het eens over het volgende: De lidstaten moeten worden aangemoedigd dreigings/risico-evaluaties uit te voeren in verband met het gebruik van vliegvelden en niet-commerciele luchtvaartuigen voor drugshandel. De lidstaten moet worden verzocht na te gaan of er gemeenschappelijke minimumcriteria kunnen worden vastgesteld met het oog op een doeltreffender toezicht op niet-commerciele luchtvaart. De lidstaten moeten worden aangemoedigd zich te beraden op het vergemakkelijken van de toegang van wetshandhavingsinstanties tot vliegplannen en luchtvaartuiggegevens. 1 Ontwerp-conclusies van de Raad inzake de vaststelling van de EU-prioriteiten ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteit op basis van de OCTA 2009 en de ROCTA (doc. 8301/3/09 REV 3 CRIMORG 54). 2 doc. 9927/10 CORDROGUE 50 + COR 1. 24.VI.2010 11442/10 19 NL De lidstaten moet worden verzocht de samenwerking tussen de bevoegde instanties die betrokken zijn bij het onderzoek naar drugshandel op het gebied van de burgerluchtvaart, met name politie, douane en de luchtvaartsector, te bevorderen. Europol moet worden verzocht in samenwerking met Europese Commissie werk te maken van de verzameling, uitwisseling en verspreiding van beste praktijken op dit gebied. Europol moet worden aangemoedigd voort te gaan met zijn werk in verband met de analyse van dreigingen die uitgaan van het gebruik van niet-commerciele luchtvaartuigen voor drugshandel, en daarbij de uitwisseling van informatie en inlichtingen te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties van het UNODC, en in voorkomend geval van Interpol en de Raad van Europa (de Pompidou-Groep)." VISSERIJ Zuidelijke deel van de Stille Oceaan - Verdrag inzake de instandhouding en het beheer van de visbestanden van de volle zee De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de ondertekening van het Verdrag inzake de instandhouding en het beheer van de visbestanden van de volle zee in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan, onder voorbehoud van de sluiting van deze overeenkomst (9825/10). SOCIAAL BELEID Betere sociale bescherming van zelfstandig werkzame vrouwen en meewerkende echtgenoten De Raad heeft een richtlijn aangenomen ter versterking van de sociale bescherming van zelfstandigen en van "meewerkende echtgenoten", en daarmee het beginsel van gelijke behandeling van mannen en vrouwen die zelfstandig willen worden of blijven, kracht bijgezet (18/10 + 10899/10 ADD 1). De aanneming van de richtlijn is er gekomen nadat een akkoord met het Europees Parlement in tweede lezing was bereikt. De nieuwe richtlijn verleent zelfstandig werkzame vrouwen en meewerkende echtgenoten van zelfstandigen voor het eerst het recht op zwangerschapsuitkeringen en roept een zelfstandig recht op sociale bescherming voor meewerkende echtgenoten van zelfstandigen in het leven. Zie voor uitvoeriger informatie persmededeling 11299/10. 24.VI.2010 11442/10 20 NL MILIEU Persistente organische verontreinigende stoffen De Raad besloot om geen bezwaar te maken tegen de aanneming door de Commissie van een verordening tot bijwerking van bijlagen I en III van verordening 850/2004, die de in het Verdrag van Stockholm opgenomen verplichtingen inzake persistente organische verontreinigende stoffen omzet in EU-recht. LANDBOUW Raad van bestuur van de EFSA - Benoeming van zeven leden De Raad heeft een besluit aangenomen tot benoeming van de helft van de leden van de raad van bestuur van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA), ter vervanging van de leden van wie de ambtstermijn op 30 juni 2010 verstrijkt. De zeven benoemde leden zijn Diana Banati, Manuel Barreto Dias, Marianne Elvander, Milan Kova., Stella Michaelidou-Canna, Jan Mousing en Pieter Vanthemsche.