Gemeente Beverwijk
Gemeente Beverwijk publiceert resultaat tevredenheidsonderzoek WMO
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht de gemeente om jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek te houden. De gemeente Beverwijk heeft de opdracht tot uitvoering van dit onderzoek over 2009 uitbesteed aan een onafhankelijk bureau. De vragenlijst is in maart 2010 naar 800 inwoners verstuurd. De respons was 47%.
Resultaten
Het doel van de Wmo is bevorderen dat mensen meedoen aan de maatschappij. 84% van de cliënten in Beverwijk geeft aan dat de ondersteuning die men krijgt redelijk tot veel bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen en/of meedoen aan de maatschappij. De cliënten gaven voor de aanvraagprocedure een 7,3. Men is overwegend tevreden over de aangeboden hulp bij het huishouden. Dat krijgt gemiddeld een 7,9. Dit cijfer ligt dichtbij het landelijk gemiddelde (7,8). Het rapportcijfer voor voorzieningen als een rolstoel, scootmobiel en een woningaanpassing is een 7,5. Dit is net boven het landelijk gemiddelde (7.3). Cliënten zijn het minst tevreden over het collectief vervoer (OV-Taxi). Men is tevreden over de prijs van de OV-taxi, maar veel minder tevreden over de wachttijden en de omrijtijden. De OV-taxi kreeg in Beverwijk gemiddeld een 6,4. Dit is iets lager dan vorig jaar (6,5) en het landelijk gemiddelde (6.8).
Met de resultaten wordt bekeken hoe de dienstverlening in 2010 te verbeteren is. Bij het collectief vervoer zijn de knelpunten meegenomen in de voorbereiding voor de selectie van de vervoerder voor de nieuwe contractperiode (vanaf 2011).