EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

Zoetermeer, 24 juni 2010

ORGANISATIES STARTEN CAMPAGNE OM CHAUFFEURSTEKORT TE VOORKOMEN

Campagne 'De belangrijkste baan' moet belang van chauffeursvak duidelijk maken

Uit onderzoek van de sociale partners in het transport blijkt dat het chauffeurstekort in het goederenvervoer de komende jaren kan oplopen tot 58.000 mensen. 'De belangrijkste baan', een initiatief van het vervoerend en verladend bedrijfsleven, bereidt daarom op dit moment een campagne voor die duidelijk maakt wat de aantrekkingskracht van het beroep van vrachtautochauffeur en logistiek medewerker is. De campagne zal van start gaan in september.

Met de campagne willen de initiatiefnemers de beroepen positief neerzetten zodat jongeren en lager opgeleiden bij het maken van een beroepskeuze op jongere leeftijd op de hoogte zijn wat de beroepen inhouden. Rode draad in de campagne is de belangrijke rol die medewerkers in de logistiek vervullen voor de Nederlandse samenleving.

Immers, chauffeurs en logistiek medewerkers zorgen ervoor dat de economie goed draait. Zonder deze beroepsgroepen vallen ziekenhuizen stil en ligt er geen brood bij de bakker. Zij hebben dus de belangrijkste baan. In de campagne dragen enthousiaste chauffeurs en logistiek medewerkers als ambassadeur hun keuze voor dit vak uit.

Alleen een positief imago van het vak is niet voldoende. Het is van belang dat ook de wervingactiviteiten van chauffeurs en logistiek medewerkers gestimuleerd worden. 'De belangrijkste baan' roept daarom een nieuw kabinet op om het bedrijfsleven te ondersteunen bij initiatieven om mensen te interesseren voor een baan in transport en logistiek.