Consumentenbond
24 juni 2010
Verbetering rechten zorgconsument uitgesteld
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel dat rechten van consumenten in
de zorg beter moet beschermen, controversieel verklaard. Een grote stap
achteruit, omdat de Kamer het wetsvoorstel pas wil bespreken als er een
nieuwe regering is geïnstalleerd. De Consumentenbond constateert dat
wettelijk geregelde betere rechtsbescherming van patiënten en
consumenten dus nog langer op zich laat wachten.
Het wetsvoorstel Cliëntenrechten Zorg verbetert de positie van
consumenten op een paar cruciale onderdelen: één centraal,
laagdrempelig loket voor klachten (en afhandeling van klachten) in de
zorg, kwaliteitsinformatie over geleverde zorgprestaties en de wet legt
niet alleen vast dat zorg een recht is, maar garandeert ook het krijgen
van zorg.
Basisrechten
De Consumentenbond zet zich al lange tijd in voor de verbetering van
rechten van consumenten in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld door te
onderhandelen over tweezijdige algemene voorwaarden. In het
wetsvoorstel Cliëntenrechten Zorg wordt een aantal basisrechten nu
wettelijk verankerd. De bond steunt dit wetsvoorstel omdat de regels
gaan gelden voor alle partijen in de zorg.