SGP
Maidenspeech Elbert Dijkgraaf over de verslag Europese Raad
Voorzitter. Het treft zeer dat mijn maidenspeech over het verslag van
de Europese Raad mag gaan. Niet alleen spoort dit mooi met mijn
achtergrond als hoogleraar economie, ook werd ik getroffen door een zin
uit het verslag. Eerlijk gezegd kon ik een juichkreet niet
onderdrukken. De juichkreet werd uitgelokt door de zin, en ik citeer,
âDe Minister-President gaf aan dat de SGP versterkt moet worden.â Ik
waardeer het zeer dat de Minister-President het belang van de SGP nu
ook zo royaal erkent.
2020-STRATEGIE
Voorzitter. Gezien de oplopende tekorten is het goed dat de
2020-strategie beoogt de Europese trein weer structureel op de rails te
krijgen. Ik refereerde zojuist niet voor niets aan de noodzaak om het
Stabiliteit- en groeipact (het SGP) te versterken én te handhaven. Ook
richting G-20 vinden wij het cruciaal dat overheden toegroeien naar een
evenwichtig begrotingsbeleid. De SGP-fractie blijft het echter
onwenselijk vinden dat Europa verantwoordelijkheden naar zich toetrekt
die haar niet toebehoren. Nu zijn de beleidsterreinen onderwijs,
sociale zaken, werkgelegenheid en sociale samenhang aan de beurt. Lopen
we niet het risico hiermee het Paard van Troje binnen te halen?
STRESSTEST
Voorzitter, de openbaarmaking van de stresstest dwingt banken die
onterecht geen schoon schip hebben gemaakt, dat alsnog te doen. Dat
heeft zo zijn voordelen. Ik maak mij wel zorgen over de effecten van de
openbaarmaking op zoân korte termijn. Hoe groot schat de
minister-president het risico in dat banken hun kapitaalbehoefte niet
op tijd op orde krijgen en welke maatregelen zijn nodig om dit risico
te ondervangen?
BANKENHEFFING
Voorzitter. De SGP-fractie is vóór een bankenheffing die gerelateerd
wordt aan het risicoprofiel van banken. Daarmee willen wij bereiken dat
teveel risico opzoekend gedrag wordt afgeremd en dat de opbrengst
daarvan wordt aangewend om de staatsschuld te verkleinen. Mijn vraag is
wel of een dusdanige vorm gekozen kan worden dat banken die zich goed
gedragen, niet gestraft worden.
Het gelijke speelveld is de spil waar het om draait bij de introductie
van een bankenheffing. Daarover heeft mijn fractie nog grote zorgen,
omdat het erop lijkt dat ieder land een eigen invulling kan kiezen.
Welke concrete inzet hanteert de regering om een gelijk speelveld
tussen banken binnen en buiten de Europese Unie en de
kredietverstrekking te garanderen?
IRAN
Voorzitter. De houding van de EU ten opzichte van de nucleaire ambities
van Iran blijft teleurstellend. Een recent rapport van het
Clingendael-instituut maakt volstrekt helder, dat diplomatie en
internationale sancties geen enkele invloed hebben op het Iraanse
regime. Het rapport concludeert dat op deze wijze Israël wordt
gedwongen om een einde te maken aan de Iraanse nucleaire dreiging. Hoe
beoordeelt de minister deze analyse? Zal Israël op onze
onvoorwaardelijke steun kunnen rekenen? Vindt de regering de
aanscherping van de VN-sancties ver genoeg gaan?
Heel concreet vraag ik naar de uitvoering van de motie-Van der Staaij
waarin de regering is gevraagd te bevorderen dat de EU het Iraanse
Revolutionaire Gardekorps op de Europese lijst van terroristische
organisaties plaatst. Is dit op deze Top aan de orde geweest? Zo ja,
met welk resultaat?
Motivatie
Voorzitter, tot slot een opmerking over mijn diepste motivatie. Ik ben
dankbaar Kamerlid te mogen zijn. Ik hoop dat mijn inzet ertoe bijdraagt
dat Nederland een goede toekomst tegemoet gaat. Mijn vaste overtuiging
is dat het vinden van het goede niet los kan staan van Bijbels
genormeerde politiek. David geeft in Psalm 4 antwoord op de vraag âWie
zal ons het goede doen zien?â. Hij wijst dan op God en vraag of God
Zijn licht over ons wil laten schijnen. Want dan, aldus David, heb ik
meer vreugde in mijn hart dan toen er koren en wijn in overvloed was.
Dat geeft rust en vrede. David eindigt met de conclusie dat het geloof
in God ons zeker doet wonen. Die toekomst wens ik u allen toe.