Verkeerskundig medewerker Marko Ivkovic:
publicatiedatum: woensdag 23 juni 2010
"Cijfers verkeerstellingen alleen niet genoeg"
"Meten is weten, dat klopt niet. Weten is juist niet alleen meten!".
Verkeerskundig medewerker Marko Ivkovic (54) is verantwoordelijk voor
onder meer de verkeerstellingen in Hilversum. "Pure cijfers, zeggen
niet genoeg". "Kijk", zegt hij, terwijl hij tabellen toont. "Deze laten
cijfers zien van ongevallen en hoge snelheden van motorvoertuigen, maar
ze zeggen op zich nog weinig. Alles dat invloed kan hebben, zoals de
weginrichting, de verkeersintensiteiten en de weersomstandigheden
kunnen ook een rol spelen. Pas als je alles goed hebt geanalyseerd kan
je er conclusies aan verbinden.".
En die conclusies zijn belangrijk omdat Marko's werkzaamheden moeten
leiden tot de verbetering van de verkeersveiligheid in Hilversum.
Als HBO'er verkeerskunde analyseerde hij dertien jaar in voormalig
Joegoslavië verkeersongevallen. Totdat de oorlog uitbrak in Bosnië.
Marko vluchtte met zijn gezin naar Nederland waar hij aan de slag ging
als vrachtwagenchauffeur. "Voor die baan hoefde ik de taal niet goed te
kennen". Marko leerde ondertussen onze taal en gaf zijn ogen goed de
kost vanuit zijn vrachtwagen. Nadat hij zijn baan kwijtraakte, kwam hij
in 2002 via uitzendbureau Start bij de gemeente Hilversum terecht.
Kastjes
Voor de verkeerstellingen maakt de gemeente gebruik van bijvoorbeeld
kastjes, die verbonden zijn met slangen over het wegdek. De gemeente
heeft zestig vaste telpunten met lussen in het wegdek langs de buiten-
en binnenring en de radialen. Er zijn ook incidentele telpunten. Dat
zijn er gemiddeld zo'n honderd per jaar. Marko: "Die zijn meestal het
gevolg van klachten van burgers. Verder zetten we ook soms een
radarinstallatie in en houden we visuele tellingen. Meestal bij
kruispunten. Bijvoorbeeld om vast te stellen waar automobilisten,
fietsers en voetgangers heen gaan".
De apparaten tellen onder meer het aantal voertuigen per rijrichtingen,
meten de snelheid - zonder gevolgen voor hardrijders, omdat er geen
kentekens worden geregistreerd - en de lengte van voertuigen. Marko:
"We meten bijvoorbeeld hoeveel motorvoertuigen Hilversum binnenkomen.
Dat blijkt de laatste jaren vrij constant; per werkdag zo'n 85.000
voertuigen. Je kan hieruit niet concluderen dat de reconstructies aan
het wegennet wel of niet geholpen hebben. Daar is grondiger onderzoek
voor nodig. Vergelijken met een andere gemeente? Dat kan, maar een
andere gemeente heeft geen MediaPark".
Evaluatie-meting
Marko Ivkovic komt met zijn apparatuur in actie als collega's
bijvoorbeeld een buurt willen inrichten als 30 km-gebied. "Met een
0-meting kunnen we dan vaststellen waar snelheidsbeperkende
maatregelen, zoals drempels, nodig zijn. Na de herinrichting doen we
dan een evaluatie-meting. Op basis daarvan kan dan wel of niet besloten
worden tot aanvullende maatregelen".
IBP
Het feit dat het Integraal Bereikbaarheidsplan (IBP) de laatste fase in
is gegaan, betekent niet dat Marko de komende jaren minder
verkeerstellingen moet doen. "Dan zijn er weer tellingen nodig om de
effecten van het IBP te evalueren. Er komen altijd nieuwe projecten
waarvoor verkeerstellingen nodig zijn. Een gemeente moet vooruitkijken.
Wat gebeurt er met het verkeer in de toekomst en, later, kloppen die
prognoses? Om die vragen te beantwoorden, blijven er tellingen nodig".
Klachten van burgers kunnen ook leiden tot nieuwe metingen. "Via onze
Vliegende Brigade komen er dan meldingen binnen dat er ergens te hard
of tegen de rijrichting wordt ingereden of dat er teveel auto's door de
straat komen of dat een straat wordt gebruikt als sluiproute.
Vervolgens wordt de situatie onderzocht en geanalyseerd. Op basis van
mijn onderzoek kunnen er dan eventuele voorstellen worden gedaan voor
de aanleg van drempels, wegversmallingen enzovoort".
Analyseren
Uit het relaas van Marko komen voortdurend de vragen terug die hij
zichzelf stelt: "Waarom? Waarheen? Het doel van de beweging? Welk soort
van weggebruikers? Tijdstip? enzovoort. Naast de cijfers moet je
antwoorden op die vragen hebben voordat er voorstellen kunnen worden
gedaan".
"Ons doel is de verkeersveiligheid. Het moet maximaal veilig zijn op
onze wegen. Daarvoor moeten we ook gegevens over de onveiligheid
hebben. Daarom analyseren we ook verkeersongevallen".
Marko Ivkovic heeft door zijn werk Hilversum snel leren kennen. "Ik
vind mijn werk fantastisch. Ik ben tevreden dat ik in mijn vakgebied
kan opereren.Ik doe nog steeds veel ervaring op en daarbij krijg ik
alle hulp van mijn collega's. Hilversum is een prima stad, ligt
centraal in de randstad, dichtbij grote steden, maar het is er niet zo
druk als in die grote steden. Voor mij is dit een prima regio".
Heeft u klachten of meldingen over het verkeer in Hilversum, dan kunt u
terecht bij het Service Meldpunt; tel: 629 23 45.
Gemeente Hilversum