Ingezonden persbericht
Onderzoek toonde aan dat de meeste consumenten een dialoog willen met de merken en bedrijven waarmee ze geconfronteerd worden, maar slechts 10 % van de Europese marketeers nemen op gelijke voet deel aan het gesprek.
Vandaag wordt "The Conversation Manager" van Steven Van Belleghem, Managing Partner bij InSites Consulting, uitgebracht. Dat boek toont marketeers hoe en waarom ze zich zouden moeten mengen in de continue dialoog over hun merken.
De publicatie van The Conversation Manager in het Engels volgt op het grote succes dat Steven met zijn boek kende in België, zijn geboorteland, waar meer dan 7000 exemplaren over de toonbank gingen in amper enkele maanden tijd. Het boek is deels een gids en deels een manifest, en biedt een nieuwe marketingaanpak die hoogstwaarschijnlijk overal de aandacht van de marketeers zal trekken.
Vermits het publiek zijn interesse in de traditionele media verliest, moeten marketeers een nieuw soort relatie opbouwen met hun publiek, zegt Steven. De opkomst van de empowered consumer verplicht marketeers om te leren luisteren naar en spreken met klanten.
Het verhaal van de empowered consumer is er in feite één over mond-tot-mondreclame (word-of-mouth). In de digitale sociale wereld van vandaag is de word-of-mouth geëvolueerd in worLd-of-mouth. Dezelfde principes van 100 jaar geleden worden nog steeds gebruikt, maar nu wel met een enorme snelheid. De Conversation Manager is bekwaam om de mond-tot-mondreclame te integreren in het denken en handelen van zijn merk. Dit in combinatie met het geloof dat mond-tot-mondreclame dezer dagen de belangrijkste driver is voor de groei van een bedrijf.
Het boek van Steven is een gids tot de rol van Conversation Manager en levert de grondgedachte, de praktische tools en de inspiratie die een marketeer zich eigen moet maken en de focus op de dialoog in plaats van op het top-down uitzenden.
Een Conversation Manager zal zijn tijd waarschijnlijk besteden aan het interageren met klanten, het bevorderen en waarnemen van gesprekken, en soms ook het reageren. Een deel van zijn tijd zal hij wijden aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Maar de functiebeschrijving is niet altijd op de buitenwereld gericht: hij of zij kan ook de gesprekken binnen het bedrijf leiden.
In bepaalde opzichten ziet Steven deze rol als de opvolger van de Advertising Manager en heeft hij genoten van het levendige debat dat zijn boek teweegbracht. "Sommigen vinden hetgeen ik zeg misschien niet goed," zegt hij. "Maar dat zijn dan ook vaak de mensen die niet in contact staan met de klant."
Ingezonden persbericht