Barbecueën is een mannenzaak
23/06/2010 13:32
FUN BELGIUM NV
Brugge - Barbecueën is echt iets voor mannen. Dat blijkt uit de online enquête van vrijetijdsketen Fun en diepvrieswarenhuis O'Cool. Van de ruim 4.000 deelnemers, zegt net geen 92 % dat de man des huizes achter de barbecue post vat. De Belg is dol op barbecueën.
Vrijetijdsketen Fun en diepvrieswarenhuis O'Cool organiseerden samen een online enquête over barbecueën. 4.038 mensen vulden de vragenlijst in (2.269 Vlamingen en 1.448 Walen). Opvallend, er is geen communautair verschil als het op barbecueën aankomt. Een streepje zon en de Belg sleept zijn barbecue naar buiten. Die zon is voor driekwart een absolute voorwaarde om te barbecueën. Het is trouwens een echte zomeractiviteit. Amper 10 % van de Belgen vindt dat je het hele jaar door kunt barbecueën. 14 % barbecuet 20 keer of meer per jaar, terwijl 42,5 % aangeeft gemiddeld 4 keer per jaar te barbecueën.
Houtskoolbarbecue zonder houtskool
De houtskoolbarbecue steekt er met kop en schouders bovenuit. 92 % van de barbecues in België zijn houtskoolbarbecues. 7 % bakt op een elektrische barbecue en 4 % grilt zijn vlees op hout. 3,95 % beschikt over een gasbarbecue. Het is duidelijk dat deze nog niet echt doorbreekt in de Belgische tuinen. Slechts een half procent van de Belgen heeft een rookoven. Sommige Belgen beschikken over twee of meer barbecues.
Opvallend is dat de barbecue niet langer met houtskool gevuld wordt. 44,5 % zweert bij houtskool, waar 46,6 % voor kokosblokjes kiest. Om er de vlam in te krijgen, grijpt 44,9 % naar de fles aanmaakvloeistof. Ruim een kwart kiest voor aanmaakblokjes (25,8 %), 14 % neemt krantenpapier en 10,7 % steekt de barbecue aan met aanmaakhout.
Comfort is belangrijk
De Belg houdt van barbecueën, maar het moet wel gemakkelijk gaan. Allerhande accessoires worden gretig gebruikt en ook bij de keuze van het vlees gaat de voorkeur naar kant en klaar.
Belgen bakken zowel vlees als vis op de barbecue en in mindere mate ook groenten. Daarvoor gebruiken we aangepaste roosters zoals een visrooster (51,5 %), een worstenrooster (27 %), een dubbele grill (20 %) en een hapjesrooster (13 %). Speciale zaken als een barbecuewok kunnen minder dan 1 % bekoren.
Om het vlees te draaien, gebruiken we het liefste een tang. 92,5 % heeft die bij de hand. Andere onmisbare accessoires zijn metalen satépennen (52,7 %), vuurvaste handschoenen (21,4 %), een mes (19 %) en een vleesvork (16,6 %).
Geen barbecue zonder brochettes
Een barbecue is geen barbecue zonder brochettes. Voor 91,6 % van de deelnemers horen die op elke barbecue. De top 5 wordt vervolledigd met kippenbillen (62,5 %), worsten (62 %), biefstuk (59 %) en hamburgers (55,8 %). 65 % koopt speciaal vlees voor de kinderen. We kopen het liefste vlees dat vooraf gemarineerd is, maar voorgegaard vlees is niet echt geliefd. Amper 7,5 % koopt dit.
Onderhoud en veiligheid
We vertroetelen onze barbecue. 66,8 % maakt zijn barbecue na gebruik helemaal schoon. Een derde maakt enkel de rooster schoon en 2,5 % bakt op een vuile rooster. 66,9 % van de barbecuestellen wordt altijd binnen gezet. 23 % staat buiten, maar wordt netjes afgedekt, terwijl 10 % in weer en wind staat.
Op het vlak van veiligheid hebben we nog wat te leren. Amper de helft voorziet bluswater of een blusapparaat als hij gaat barbecueën. Slechts een derde van de respondenten voorziet een veiligheidscirkel voor de kinderen. 17 % neemt zelfs helemaal geen voorzorgen.
Als het warm is, geurt heel Belgenland naar heerlijk geroosterd vlees en smeulende kruiden. Laat de zomer maar gauw beginnen.
*****
Over FUN
Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.
In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.
Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.
Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.
Fun, daar begint de pret.