Omzetgroei tuinartikelen stagneert


Recessie en matig voorjaarsweer boosdoeners

UTRECHT, 20100623 -- Ondernemers in de tuinbranche verwachten dat 2010 een minder goed jaar zal worden in vergelijking met 2009. De omzetgroei van tuinmeubelen zal dit jaar niet doorzetten en komt net als in 2009 uit op 5%. De omzetgroei van buitenkeukens en barbecues komt dit jaar naar verwachting uit op 7% tegen 9% in 2009. De recessie en het uitblijven van de zon zijn de belangrijkste oorzaken voor het afvlakken van de groei. Dit blijkt uit onderzoek van research- en adviesbureau Annalise Market Intelligence.

Vorig jaar wist de tuinbranche zich nog goed te handhaven door de trend van het buitenleven. Mensen zien de tuin steeds vaker als het verlengstuk van de woonkamer en geven daarom meer geld uit aan luxe tuinartikelen, zoals buitenkeukens en terrasverwarmers. Een omzetstijging in de productgroepen luxe tuinmeubelen (+ 5%), buitenkeukens (+ 9%) en elektrische terrasverwarmers (+ 20%) zorgde ervoor dat totale uitgaven in de branche in 2009 op peil bleven.

Terrasverwarmers hebben door de trend van het buitenleven en dankzij het rookverbod de afgelopen jaren een sterke groei gekend. Met een verwachte groei van 10%-15% is dit nog steeds een interessante markt, maar percentages van 20% zullen niet meer gehaald worden. Tuincentra zijn goed voor 34% van alle verkopen van terrasverwarmers, terwijl bouwmarkten ruim 12% voor hun rekening nemen. Uit onderzoek blijkt verder dat online verkopen in de lift zitten.

Tuinmeubelen nemen een eerste plaats in van alle uitgaven binnen de productgroep niet-levende tuinartikelen. In 2009 werd ruim ¤ 432 miljoen aan tuinmeubelen besteed. Tuinmeubelen nemen daarmee ruim 24% van deze markt voor niet-levende tuinartikelen voor hun rekening. Buitenkeukens en barbecues waren in 2009 goed voor een omzet van ¤ 58 miljoen. De ontwikkelingen naar gas gestookte buitenkeukens zijn de motor geweest achter de groei in deze markt.