Ingezonden persbericht


Haarlem, 23 juni 2010

PERSBERICHT

Helft automobilisten betaalt teveel voor autoverzekering Verzekerden kunnen jaarlijks gezamenlijk 717 miljoen euro besparen

Ruim 3,5 miljoen Nederlanders hebben hun auto momenteel langer dan vijf jaar bij dezelfde maatschappij verzekerd. Hierdoor betalen zij onnodig veel voor hun autoverzekering. Sinds 2007 hebben bestaande verzekeraars goedkopere (internet)labels geĂŻntroduceerd. Mede hierdoor is het premieverschil tussen autoverzekeringen fors opgelopen. De helft van de automobilisten heeft echter niet van het prijsvoordeel geprofiteerd. Op jaarbasis kunnen zij gezamenlijk 717 miljoen euro besparen. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl, uitgevoerd door Intomart GfK.

Totale besparing op autoverzekering
Dure autoverzekeraars rekenen voor een polis met dezelfde dekking gemiddeld drie maal zoveel als goedkope maatschappijen. Dit prijsverschil is zo enorm geworden, doordat nieuwe labels in hun concurrentieslag om klanten de premies telkens hebben verlaagd. Grote maatschappijen voelden deze impuls veel minder. Heel wat Nederlanders blijven hun verzekeraar immers jaren trouw. "De cijfers van Intomart GfK laten dit ook zien. Ruim 3,5 miljoen automobilisten zijn voor het laatst meer dan vijf jaar geleden van verzekeraar gewisseld. Zij kunnen ieder jaarlijks gemiddeld 200 euro besparen. In totaal komt dat neer op een bedrag van 717 miljoen euro," aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl.

Nieuwe labels van autoverzekeraars
Met de nieuwe labels bieden de grote traditionele verzekeraars prijsbewuste consumenten de mogelijkheid om te switchen naar een goedkoper alternatief. Zo introduceerde Delta Lloyd de Nationale Autoverzekering, kwam Allianz met Allsecur, Achmea met InShared en zette ASR de merken ASR en Ditzo in de markt. Dat goedkoop geen duurkoop blijkt, toont recent onderzoek naar het verband tussen de prijs en kwaliteit van autoverzekeringen aan. "Nieuwkomers moeten wel betere voorwaarden bieden tegen een lagere prijs. Anders stappen consumenten nooit over," verklaart Hordijk.

Lager opgeleiden profiteren minder
Interessant detail is dat lager opgeleiden veel langer bij dezelfde verzekeraar blijven dan hoger opgeleiden. Van de lager opgeleiden heeft 52,5 procent al meer dan 10 jaar dezelfde autoverzekering tegenover 29,4 procent van de hoger opgeleiden. Hordijk: "Hoger opgeleiden zijn eerder geneigd zelf op zoek te gaan naar een beter aanbod. Het onderzoek toont ook aan dat zij beduidend meer vergelijken via vergelijkingssites voor verzekeringen. Zij komen dan vanzelf uit bij de voordelige nieuwe labels. Naar verhouding zijn lager opgeleiden vaker verzekerd via een tussenpersoon en maken minder gebruik van vergelijkingssites. Zij hebben zodoende de afgelopen jaren minder van de prijsdaling geprofiteerd."

----------