Welten

woensdag 23 juni 2010

Vessem, 23 juni 2010

Virtuele distributie staat op rand van doorbraak in Nederlandse financiële dienstverlening!

Recent onderzoek van financieel opleider en detacheerder Welten onder 200 managers en directieleden van banken, verzekeraars en pensioenfondsen wijst het uit: virtuele distributie staat op het punt om door te breken in de Nederlandse financiële dienstverlening. De response van bijna 30% is al direct een teken dat het thema hoog op de agenda staat bij de beslissers in de sector. Ruim 80% van de respondenten verwacht dat op termijn meer dan de helft van alle transacties en services via virtuele distributiekanalen zal lopen.

Onderzoek Welten
Onlangs deed Welten onderzoek onder een groot aantal van haar relaties naar hun visie en het gebruik van virtuele distributiekanalen. Het onderzoek wijst uit dat vrijwel alle financiële instellingen inmiddels diensten aanbieden via virtuele distributiekanalen. Hoofdredenen hiervoor zijn de wensen van de klant en beleving dat deze kanalen goedkoper zijn dan fysieke distributie. Met name schadeverzekeringen en betaal- en spaarproducten lenen zich volgens de respondenten uitstekend voor distributie via virtuele kanalen, zeker in een land met de hoogste internetdichtheid van Europa.

Hoewel vrijwel alle financiële instellingen reeds gebruik maken van virtuele distributiekanalen, draagt dit bij de helft van de respondenten tot dusverre niet meer dan 10% bij aan hun omzet. Meer dan de helft verwacht echter dat deze bijdrage aan de omzet vanuit dergelijke kanalen binnen vijf jaar fors gaat stijgen en meer dan 30% zal gaan bedragen. Bijna een derde van alle respondenten denkt zelfs dat over vijf jaar al meer dan de helft van hun omzet wordt gerealiseerd via virtuele kanalen.

Klant centraal of kostenbesparing?
Positief is de uitkomst dat de behoefte van de klant de grootste drijfveer lijkt voor het introduceren van virtuele distributiekanalen. Dit ligt volledig in lijn met het brede draagvlak binnen de sector voor het centraal stellen van de klant om het vertrouwen na de crisis weer te herstellen. Wel is opvallend dat er ook partijen zijn die voor de klanten bepalen welk distributiekanalen voor hen `de beste' zijn (veelal op basis van bruto bijdrage). Met andere woorden: de klant heeft hier zelf geen keuze.

Sectorbreed is er overigens behoorlijke consensus over het feit dat vrijwel alle productsoorten en het grootste deel van het volledige verkoop- of serviceproces zich lenen voor virtuele distributie. 60% Van de respondenten vindt echter wel dat de traditionele partijen te veel vast houden aan bestaande distributiekanalen. Dit verhoogt de kans dat nieuwe toetreders een fors marktaandeel gaan veroveren.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Het is opvallend te noemen dat de verantwoordelijkheid voor het opzetten en besturen van virtuele kanalen bij veel organisaties is versnipperd over meerdere afdelingen. Zo wordt veelal een combinatie van IT, productmanagement, marketing en de business of de directie genoemd als eindverantwoordelijke. Saillant detail is dat meer dan de helft van de respondenten die bij een verzekeraar werkt, aangeeft dat de IT-afdeling hierin een belangrijke rol heeft, terwijl dit bij de bankiers slechts 13% betreft.

HR als cruciale succesfactor
Een groot deel van de respondenten denkt dat de transformatie qua distributie, die de sector door gaat maken, veel impact heeft op de gevraagde competenties van medewerkers. Tijdens het seminar dat onlangs bij Welten plaatsvond om de resultaten van het onderzoek te presenteren, werd uitgebreid gediscussieerd over de gevolgen hiervan op HR gebied. Hoewel virtuele distributie met name een technische en/of marketing aangelegenheid lijkt, zou de HR component wel eens de cruciale succesfactor kunnen zijn.

Welten is marktleider in het op interim-basis beschikbaar stellen van financieel specialisten voor banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Daarnaast begeleidt Welten complete projecten en verzorgt en ontwikkelt zij opleidingen voor de financiële sector.