Hulpverleningsdienst Groningen
Hulpverleningsdienst Groningen
Groninger beter voorbereid op noodsituaties
Inwoners van de provincie Groningen zijn door de veiligheidscampagne
`Je hebt meer in huis dan je denkt' bewuster geworden van risico's in
hun leefomgeving. Dit is gebleken uit een effectmeting dat
onderzoeksbureau Quint Result heeft gedaan onder ruim 700 Groningers.
De naamsbekendheid van de campagne is 38%. Van dit percentage weet 43%
beter hoe ze moeten handelen als een ramp of calamiteit plaatsvindt.
Daarnaast geeft 36% van de ondervraagde Groningers aan naar aanleiding
van de campagne bewuster te zijn geworden van calamiteiten die in hun
omgeving kunnen plaatsvinden.
Noodpakket
42% heeft naar aanleiding van deze campagne gekeken welke onderdelen
van het noodpakket ze in huis hebben. Eén op de vier mensen heeft zijn
noodpakket daadwerkelijk aangevuld. 56% vindt het belangrijk om er
eentje te hebben in het geval van een noodsituatie.
"Uitval gas, water en licht meest waarschijnlijk"
Een grote brand, inbraak en een ongeval met gevaarlijke stoffen zijn de
risico's die het meest gevreesd worden door Groningers. De uitval van
nutsvoorzieningen als gas, water en licht wordt echter als meest
waarschijnlijk geacht.
Campagne
De campagne `Je hebt meer in huis dan je denkt' is opgezet door alle 23
gemeenten, de provincie Groningen, de Hulpverleningsdienst Groningen en
de waterschappen. Middelen die zijn ingezet zijn onder andere
advertenties in huis-aan-huisbladen, een website, een radiospotje, een
ansichtkaart en posters. Een aantal middelen wordt dit najaar opnieuw
ingezet.
Meer informatie over de campagne is te vinden op
www.jehebtmeerinhuisdanjedenkt.nl
23-06-2010 00:00