1
Datum 23 juni 2010 Uw kenmerk
145842.02U
Aanvullende informatie tussentijdse evaluatie Wet markttoezicht
registerloodsen (30913, F) -
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het algemeen overleg met de Tweede Kamer op
21 april 2010 over de tussentijdse evaluatie van de Wet markttoezicht
registerloodsen en van het verzoek van uw vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat om nadere informatie, bericht ik u als volgt.
Ik heb in het AO aangegeven de marktwerking voor het functioneren van het
loodswezen geen reële optie meer te vinden en de huidige situatie ter zake te
willen bestendigen. Aangezien de huidige situatie wettelijk is verankerd en pas bij
invoering van marktwerking wetswijziging aan de orde zou zijn gekomen, is
daarvoor wetswijziging niet noodzakelijk. Echter vanuit een bredere invalshoek
zijn wetswijzigingen wel vereist.
Het besluit om af te zien van de invoering van marktwerking in de
loodsdienstverlening heb ik geformuleerd in voorwaardelijke zin. De vier
voorwaarden zijn gericht op het optimaliseren van de huidige situatie. De eerste
voorwaarde betreft de gewenste verdere flexibilisering van de loodsplicht. Thans
wordt overleg gevoerd tussen de rijkshavenmeesters en het loodswezen over de
mogelijkheden daartoe. Dit overleg verloopt voorspoedig en naar verwachting nog
dit jaar zullen partijen een gezamenlijk advies uitbrengen. Naar verwachting zal
dit leiden tot wijziging van het Loodsplichtbesluit 1995.
De tweede voorwaarde betreft het bevorderen van innovatie en differentiatie in de
loodsdienstverlening. Hierover vindt eveneens overleg plaats tussen de
rijkshavenmeesters en het loodswezen en ik verwacht voor het eind van het jaar
een advies. Naar verwachting zal dit leiden tot wijziging van de
Scheepvaartverkeerswet.
De derde en vierde voorwaarden zijn respectievelijk het verbeteren van het
proces van tariefvaststelling voor loodsdiensten en het terugbrengen van de
administratieve lasten. Overleg hierover zal plaats vinden met het loodswezen, de
Nederlandse Mededingsautoriteit en mijn ministerie. Mogelijk zal dit leiden tot
wijziging van de Loodsenwet.
a
agina 1 van 2
P
Daarnaast heb ik de Nationale Havenraad gevraagd mij te adviseren over een
Datum
andere wijze van omgang met het vraagstuk van de afbouw van de 23 juni 2010
kruisfinanciering. Dit advies gaat ook in op andere hiermee verbonden Ons kenmerk
onderwerpen genoemd tijdens het AO, zoals een uniforme CEND/HDJZ-2010/930 sector
SCH
loodsgeldtariefstructuur en het eventueel instellen van een bufferfonds. Naar
verwachting zal het advies leiden tot aanpassing van de Loodsenwet. In ieder
geval zal de Regeling markttoezicht registerloodsen dit najaar worden gewijzigd
om effect te geven aan mijn toezegging de afbouw van de kruisfinanciering voor
2011 te bevriezen.
Ten slotte heb ik in het AO toegezegd de situatie van de wadvaarders en de
loodsplichtbreedtegrens van 13 meter op de Eems op korte termijn nader te
bezien. Bij brief van 11 juni aan de Tweede Kamer heb ik mijn voornemen op dit
punt uiteengezet. Uit informeel overleg met de rijkshavenmeester Noord-
Nederland en met de Duitse autoriteiten blijkt dat het schrappen van de 13-
meterbreedtegrens niet op bezwaren hoeft te stuiten. Een wijziging van het
Loodsplichtbesluit is noodzakelijk om deze maatregel te effectueren.
Ter uitvoering van het voorgaande is, zo concludeer ik, een samenhangend
pakket van wettelijke maatregelen nodig. Vooropgesteld dat het noodzakelijke
overleg met de betrokken partijen voortvarend verloopt, streef ik ernaar een
wetsvoorstel voor te bereiden dat in 2011 aan het parlement kan worden
aangeboden. Mede in het licht van uw verzoek zeg ik toe de voortgang van dit
proces (te weten overleg en wetsvoorbereiding) goed te zullen bewaken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat