Docenten willen gebruik van digitaal leermateriaal verdubbelen

23/06/2010 14:42

Open Universiteit

Docenten willen meer digitaal leermateriaal in het onderwijs gebruiken dan nu: het aandeel van digitaal leermateriaal in het totale aanbod van leermaterialen zou moeten gaan van 22% naar 42%. Dat blijkt uit onderzoek van Wikiwijs naar het gebruik en waardering van digitale leermaterialen in het basis- en middelbaar onderwijs. Over het algemeen staan Nederlandse docenten positief tegenover digitale leermaterialen: ze zien het als nuttige aanvullingen op de leer- en oefenstof, maar meestal niet als vervanging van papieren leermateriaal. Havo- en vwo-docenten doen nu nog het minst aan gebruik, bewerken, maken en delen van digitale leermaterialen. Het volledige onderzoek is beschikbaar op www.wikiwijs.nl

Onderzoek

In het kader van het Wikiwijs-programma is in december 2009, voor de lancering van Wikiwijs, door onderzoekers van de Open Universiteit de stand van zaken opgemaakt met betrekking tot het gebruik van digitaal leermateriaal in het onderwijs. Dit is de nulmeting. Het is de bedoeling dat tenminste eenmaal per jaar een vervolgmeting plaatsvindt om verschuivingen te peilen in gebruik, ontwikkelen en delen van open, digitaal leermateriaal en eventuele veranderingen in de behoeften aan ondersteuning. De nulmeting is uitgevoerd onder 1382 docenten po, vmbo, vo en mbo (po: n = 742, vmbo: n = 292, vo: n = 209, mbo: n = 139).

Gebruik digitaal leermateriaal

Het gebruik van digitaal leermateriaal in het onderwijs is het hoogst in het mbo (32%) en het laagst in het vo (18%) Het po en vmbo nemen met 21% een tussenpositie in. Docenten van alle schooltypen verwachten wel een toename van hun gebruik van digitaal leermateriaal (gemiddeld met 20%). Docenten in het po bieden het vaakst digitaal leermateriaal aan (20%), gevolgd door docenten mbo en vmbo (13%) en het minst door docenten vo (8%).

Ontwikkeling

Zo'n 40% van de docenten van alle schooltypen geeft aan nog nooit zelf digitaal leermateriaal te hebben gemaakt of bewerkt. Het percentage docenten dat enkele keren per dag tot enkele keren per week digitaal leermateriaal maakt of bewerkt, bedraagt 7% voor het po, vmbo en mbo en 2% voor het vo. Zo'n 45% van de docenten in alle schooltypen willen hun eigen leermaterialen delen met anderen.

Vrouwen en mannen

Vrouwelijke docenten hebben een positievere houding tegenover digitaal leermateriaal en gebruiken het meer dan mannelijke docenten. Ook is de intentie om digitaal leermateriaal te gebruiken bij vrouwen hoger. Daarentegen hebben mannen een hogere intentie om digitaal leermateriaal zelf te bewerken en te ontwikkelen.

Wikiwijs

Eind vorig jaar is Wikiwijs gelanceerd: een platform van docenten voor docenten om open, digitaal leermateriaal te kunnen vinden, gebruiken, bewerken en maken. Nu is er een proefversie online voor het basis- en middelbaar onderwijs, op 1 september staat de nieuwe versie van Wikiwijs online, ook voor het hoger onderwijs. De komende jaren moet Wikiwijs zich gaan ontwikkelen tot een plek met digitaal leermateriaal voor iedere docent in het hele onderwijsstelsel van basis- tot universitair onderwijs. Stichting Kennisnet en de Open Universiteit hebben van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de regierol gekregen in het realiseren en uitbouwen van Wikiwijs.





http://www.wikiwijs.nl