Uitstel invoering van de verwijderingsbijdrage voor scheepsafvalstoffen
binnenvaart
23 juni 2010
Persbericht Rijkswaterstaat. Deel A van het Scheepsafvalstoffenbesluit
treedt op 1 januari 2011 in werking.
Besloten is dat de invoering van deel A van het
Scheepsafvalstoffenbesluit wordt opgeschort tot 1 januari 2011. Dit in
tegenstelling tot eerdere afspraken om deel A op 1 juli in werking te
laten treden. De reden voor het uitstel is dat Duitsland en België nog
niet klaar zijn voor de invoering. Deel A zal nu voor alle deelnemende
landen tegelijk op 1 januari 2011 in werking treden.
Deel A van het Scheepsafvalstoffenbesluit (SB) zou op 1 juli 2010, in
werking treden. Recent is echter gebleken dat Duitsland en België nog
niet klaar zijn. Daarom wordt de inwerkingtreding van deel A
uitgesteld.
Wat betekent dit voor schippers?
Deel A van het SB betreft de verzameling, afgifte en inname van olie-
en vethoudend scheepsbedrijfsafval. Voor dit deel is een
betalingsregeling ontworpen waarbij de schipper met de ecocard
(onderdeel van het elektronische betaalsysteem) een
verwijderingsbijdrage betaalt van 7,50 per 1000 liter gebunkerde
gasolie. Daarmee wordt de inzameling en verwerking van olie- en
vethoudend scheepsafval gefinancierd. Het uitstel van de toepassing van
deel A betekent dat schippers deze bijdrage tot 1 januari 2011 niet
hoeven te betalen. De reeds verstrekte ecocards kunnen vanaf die datum
worden gebruikt.
Om de afvalinzameling veilig te stellen wordt bezien hoe de huidige
financiële bijdrage tot 1 januari 2011 kan blijven bestaan. Er wordt
momenteel in overleg met de havenbedrijven bekeken of de opcenten op de
havengelden kunnen worden voortgezet. Ook wordt met de Stichting
Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en de sector gesproken
over voortzetting van de directe verwijderingsbijdrage voor bilgewater.
Op zeer korte termijn zal hierover een besluit worden genomen. Dit zal
vervolgens breed bekend worden gemaakt.
Wijzigingen deel B wel van kracht
Op 1 juli 2010 worden wel enkele wijzigingen in deel B van het SB van
kracht. Het betreft wijzigingen in
* de model losverklaring; Het belangrijkst is de toevoeging van de
Euralcode om te voorkomen dat de schippers ook nog een aparte
melding moeten doen conform het 'Besluit melden
bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke stoffen';
* de stoffenlijst. Er zijn o.a. stoffen in opgenomen die nog niet op
de lijst te vinden waren maar wel al vaak op transport gegaan zijn.
Scheepsafvalstoffenbesluit
Het Scheepsafvalstoffenbesluit (SB) is de Nederlandse implementatie van
het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV), en is ook wel bekend onder de
internationale afkorting CDNI. Doel van het SB is de bescherming van
het milieu en verhoging van de veiligheid van de binnenvaart en de
opvarenden. Daarbij is het uitgangspunt dat de vervuiler de kosten
draagt die verbonden zijn aan het inzamelen, bewerken of verwerken van
afval.
Meer informatie?
Met vragen betreffende deel A kunt u terecht bij de Stichting
Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB), tel 010-412 95 44.
Deel B: Beide documenten zijn te vinden op www.sabni.nl en op
www.rijkswaterstaat.nl/sav-handboek
Haven Amsterdam