Watersportverbond - KNWV
"Apeldoorns Kanaal gewoon bevaarbaar maken"
woensdag 23 juni 2010
Het Watersportverbond vindt het onaanvaardbaar dat Gedeputeerde Staten
in een tussentijdse rapportage afstand lijkt te nemen van de
haalbaarheid van het bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal met het
Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG), dat daarvoor speciaal is
vrijgemaakt.
Dragterbrug bij Epe - foto Stichting Apeldoorns Kanaal Dat schrijft het
Watersportverbond in een brief aan het College van Gedeputeerde Staten
van Gelderland naar aanleiding van de midtime review ILG-gelden.
BRTN
Als belangrijkste belangenbehartiger op het gebied van de watersport in
Nederland en vanuit zijn betrokkenheid met de Beleidsvisie
Recreatietoervaart Nederland 2008 - 2013 (BRTN) zet het
Watersportverbond zich in voor verbetering en uitbreiding van het
recreatietoervaartnetwerk in Nederland. In Gelderland is het bevaarbaar
maken van het Apeldoorns Kanaal voor de (gemotoriseerde) recreatievaart
hierin een belangrijk project. Voor het Watersportverbond is dit
onderwerp dan ook een speerpunt.
Afspraken
De bestuurlijke afspraken met betrekking tot het oplossen van
knelpunten vanuit de BRTN en de taakstelling vanuit het ILG geven aan
dat de financiële middelen die beschikbaar zijn (⬠2,8 miljoen),
ingezet moeten worden voor het bevaarbaar maken van het Apeldoorns
Kanaal.
Motie en onderzoek
Politiek wordt dit gegeven benadrukt omdat Provinciale Staten van
Gelderland na het zeer succesvolle regiodebat in Heerde een motie
aannam waarin Gedeputeerde Staten (GS) de opdracht kreeg het onderwerp
bevaarbaarheid nader te onderzoeken en hierover te rapporteren. Naar
aanleiding van deze motie gaf GS een opdracht tot nader onderzoek. Deze
rapportage wordt in september 2010 verwacht.
Niet afwijken
Het Watersportverbond vindt het dan ook onaanvaardbaar dat in de
midtime review al wordt vooruitgelopen op de antwoorden uit dat nadere
onderzoek en dat afstand wordt genomen van het bevaarbaar maken van het
Apeldoorns Kanaal omdat dit als te kostbaar wordt omschreven.
Bovendien wordt hiermee afgeweken van de opdracht vanuit politieke
besluitvorming. Het verbond heeft in de midtime review dan ook geen
objectieve gronden kunnen vinden die een reden zouden kunnen zijn voor
afwijken van de taakstelling ILG en de afspraken in de BRTN.
Ondersteuning SAK
Het Watersportverbond ondersteunt de Stichting Apeldoorns Kanaal (SAK)
bij haar pleidooi voor een bevaarbaar Apeldoorns Kanaal en pleit er dan
ook nadrukkelijk voor de ontwikkeling van het Apeldoorns Kanaal
onverwijld en zoals vastgelegd in BRTN, voort te zetten.