Gemeente Venray


23 juni 2010

Prettig winkelen door centrumafsluiting

Een plezierig winkel- en wandelgebied begint met het weghalen van (vracht)auto's en fietsen. Daarom krijgt het hele centrumgebied naast een fietsverbod ook een elektronisch afsluitsysteem voor (vracht)auto's. Deze fysieke centrumafsluiting wordt op dit moment aangelegd en zal in werking treden op 1 oktober 2010.

Vanaf dan komen er dagelijks palen uit de grond en kunnen auto's het centrum niet meer betreden tussen bepaalde tijden. Op deze manier is het hele centrumgebied het rijk van het winkelend publiek. Laden en lossen kan op maandag tot en met zaterdag 's ochtends van 6.00 tot 12.00 uur. Ook 's avonds rond sluitingstijd van de winkels is het centrumgebied één uur toegankelijk. Dit zijn de zogenoemde venstertijden.

Werkzaamheden

Op dit moment zijn de werkzaamheden aan de centrumafsluiting in volle gang. Twee juli zijn alle werkzaamheden voor de centrumafsluiting afgerond en dan begint de testfase. De testfase van de palen en de apparatuur duurt tot 1 oktober en zal geen tot weinig overlast bezorgen aan de gebruikers van het centrum.

Toegang via pasje

Voor bewoners en ondernemers van het centrumgebied komen er pasjes waarmee zijn altijd bij hun woning of bedrijf kunnen komen. Per adres mogen de bewoners binnen de centrumafsluiting 1 pasje aanvragen. Mensen die beschikken over meerdere parkeerplaatsen kunnen ook meerdere pasjes aanvragen. Hulpdiensten, brandweer, politie en ambulance hebben uiteraard een pasje, zodat ze altijd toegang hebben tot het centrum. Hulpdiensten kunnen in geval van noodhulp ook via de uitgangen het centrum in en bij grote calamiteiten gaan alle palen in één keer naar beneden. Binnenkort start de uitgifte van aanvraagformulieren voor de pasjes via de website van de gemeente Venray.

Afgesloten gebied

Het gebied dat binnen de centrumafsluiting ligt, bestaat uit de Hofstraat, Marktstraat, Grote Markt, Grotestraat, Kleinestraat, Passage, Schoolstraat, Wilhelminastraat (tussen de Grotestraat en de Julianasingel), het Schoutenstraatje, Hensenius- en Schouwburgplein. In iedere windrichting komt één ingang en één uitgang. Het is de bedoeling dat pashouders bij de paal naar binnen en naar buiten gaan die het dichtste bij hun bestemming ligt. Op deze manier is er zo weinig mogelijk overlast voor het winkelend publiek.