Gemeente Venray
23 juni 2010
Prettig winkelen door centrumafsluiting
Een plezierig winkel- en wandelgebied begint met het weghalen van
(vracht)auto's en fietsen. Daarom krijgt het hele centrumgebied naast
een fietsverbod ook een elektronisch afsluitsysteem voor
(vracht)auto's. Deze fysieke centrumafsluiting wordt op dit moment
aangelegd en zal in werking treden op 1 oktober 2010.
Vanaf dan komen er dagelijks palen uit de grond en kunnen auto's het
centrum niet meer betreden tussen bepaalde tijden. Op deze manier is
het hele centrumgebied het rijk van het winkelend publiek. Laden en
lossen kan op maandag tot en met zaterdag 's ochtends van 6.00 tot
12.00 uur. Ook 's avonds rond sluitingstijd van de winkels is het
centrumgebied één uur toegankelijk. Dit zijn de zogenoemde
venstertijden.
Werkzaamheden
Op dit moment zijn de werkzaamheden aan de centrumafsluiting in volle
gang. Twee juli zijn alle werkzaamheden voor de centrumafsluiting
afgerond en dan begint de testfase. De testfase van de palen en de
apparatuur duurt tot 1 oktober en zal geen tot weinig overlast bezorgen
aan de gebruikers van het centrum.
Toegang via pasje
Voor bewoners en ondernemers van het centrumgebied komen er pasjes
waarmee zijn altijd bij hun woning of bedrijf kunnen komen. Per adres
mogen de bewoners binnen de centrumafsluiting 1 pasje aanvragen. Mensen
die beschikken over meerdere parkeerplaatsen kunnen ook meerdere pasjes
aanvragen. Hulpdiensten, brandweer, politie en ambulance hebben
uiteraard een pasje, zodat ze altijd toegang hebben tot het centrum.
Hulpdiensten kunnen in geval van noodhulp ook via de uitgangen het
centrum in en bij grote calamiteiten gaan alle palen in één keer naar
beneden. Binnenkort start de uitgifte van aanvraagformulieren voor de
pasjes via de website van de gemeente Venray.
Afgesloten gebied
Het gebied dat binnen de centrumafsluiting ligt, bestaat uit de
Hofstraat, Marktstraat, Grote Markt, Grotestraat, Kleinestraat,
Passage, Schoolstraat, Wilhelminastraat (tussen de Grotestraat en de
Julianasingel), het Schoutenstraatje, Hensenius- en Schouwburgplein. In
iedere windrichting komt één ingang en één uitgang. Het is de bedoeling
dat pashouders bij de paal naar binnen en naar buiten gaan die het
dichtste bij hun bestemming ligt. Op deze manier is er zo weinig
mogelijk overlast voor het winkelend publiek.