Persbericht 21 juni 2010
Consument bereid 10% meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde
producten
Bewuste consumenten zijn bereid om tot 10 procent meer te betalen voor
maatschappelijk verantwoorde producten zoals Fair Trade koffie,
biologisch vlees en vrije uitloopeieren. Dat andere mensen deze
producten niet kopen, komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Dat is
onder andere te wijten aan gebrekkige strategie van de verkopers die
tot marktfalen leidt, stelt Robert Gielissen in zijn promotieonderzoek.
Gielissen onderzocht consumentengedrag aan de hand van een
representatieve steekproef, waarin hij bekeek welke argumenten mensen
hebben om dergelijke producten (niet) te kopen. Uit het onderzoek
blijkt dat mensen die maatschappelijk verantwoorde (mv) producten kopen
dat vaak als hun morele plicht beschouwen. Ze vinden het bijdragen aan
een oplossing rond duurzaamheid en eerlijke handel zo belangrijk, dat
ze bereid zijn tot tien procent meer te betalen en meer moeite te doen
het product aan te schaffen.
Over het algemeen zijn deze bewuste consumenten sterk betrokken bij de
maatschappij. Ze kennen de problematiek uit persoonlijke ervaring of
hebben zich er over geïnformeerd. Ze geven meer aan goede doelen, lezen
vaker kranten en tijdschriften en stellen zich beter op de hoogte over
de problematiek door radio- en tv-documentaires dan mensen die
dergelijke producten niet kopen. Dit toont aan dat veel consumenten
niet goed op de hoogte zijn van de ernst van de problemen die de
aanschaf van mv-producten probeert op te lossen. Gielissen stelt daarom
dat de informatie over deze producten beter verspreid zou moeten
worden.
Koopgedrag beinvloeden
Hij beveelt de verkopers van mv-producten aan om beter samen te werken
om zo consumenten bewust te maken van de problematiek rond eerlijke
handel en hen te stimuleren dergelijke producten te kopen. Hij raadt de
verkopers aan documentaires te maken en over de media te verspreiden
zodat duidelijk wordt hoe eerlijke handel werkt.
Verder pleit hij voor onderzoek naar de mogelijkheid om verplichte
mv-standaarden in te stellen voor consumentenproducten. Wetgeving zou
producenten een verantwoordelijkheid voor de aanvoerketen moeten
opleggen en een bepaald niveau van dierenwelzijn moeten garanderen. Er
zou ook verder onderzocht kunnen worden hoe groepen benaderd moeten
worden die koopgedrag beïnvloeden (kerken, bedrijven enz.).
Robert Gielissen (Eindhoven, 1983) studeerde algemene economie aan de
Universiteit van Tilburg en is werkzaam bij Fontys Hogescholen als
docent.
Universiteit van Tilburg