Ingezonden persbericht


GovUnited-gemeenten op koers met doelstellingen NUP en e-overheid

Aa en Hunze, Berkelland en Winterswijk verbeteren de e-dienstverlening

Deze maand zijn de gemeenten Aa en Hunze, Berkelland en Winterswijk live met (onderdelen) van TRIPLE C, de front- en midoffice waarmee zij burgers en ondernemers snel, efficiënt en klantgericht van dienst kunnen zijn. De gemeenten zijn lid van GovUnited, een samenwerkingsverband van gemeenten, die gezamenlijk invulling geven aan de ambities zoals deze zijn vastgelegd in het Nationaal Uitvoeringsprogramma betere Dienstverlening en e-Overheid (NUP). De front- en midoffice zijn onder regie van GovUnited door ICT-dienstverlener Logica en Green Valley gebouwd.

Kanaalintegratie

De gemeenten integreren hun dienstverleningskanalen - telefoon, balie, website, post en e-mail - in één omgeving zodat gegevens, aanvragen en documenten van burgers en bedrijven kanaalonafhankelijk bij elkaar worden gehouden in één digitaal zaakdossier. Behandeltermijnen worden automatisch bewaakt en burgers en bedrijven worden, in het geval van Winterswijk, via Mijn.Winterswijk.nl op de hoogte gehouden van de voortgang van hun zaak; bijvoorbeeld een vergunningsaanvraag. Na aanmelding met DigiD, kunnen zij zelf online documenten toevoegen aan het eigen zaakdossier en diensten afrekenen via de internetkassa (Ogone).

Voor de gemeenten wordt de regie op hun dienstverlening een stuk eenvoudiger. Het zaaksysteem geeft zicht op de status van de zaak en bij wie welke taak uitstaat waardoor beter gestuurd kan worden op de voortgang. Het zaaksysteem maakt het mogelijk om via het digitale loket diensten van andere overheden (bijvoorbeeld ketenpartners) geïntegreerd aan te bieden.

Realisatie NUP en e-overheid

Met de implementatie zetten de GovUnited-gemeenten in één keer een flinke stap voorwaarts in de realisatie van de verschillende NUP-projecten en verbeteren zij hun e-dienstverlening. Het content management systeem (CMS) voldoet aan de Webrichtlijnen van de overheid voor betere toegankelijkheid en is volledig in lijn met het programma e-Overheid voor Burgers. De KCC-module, gebaseerd op open standaarden, geeft invulling aan het Antwoord ©-concept. Het maakt dankzij de integratie met de producten- en dienstencatalogus (PDC) en het CMS gebruik van Samenwerkende Catalogi en Bekendmakingen. Het Zaaksysteem, tot slot, voldoet aan het Referentiemodel Gemeentelijke Basisgegevens Zaken (RGBZ) en sluit aan op MijnOverheid.

De gemeenten Aa en Hunze en Winterswijk zijn live met alle onderdelen van de front- en midoffice. Gemeente Berkelland heeft het content management systeem (CMS) en de producten- en dienstencatalogus (PDC) in gebruik genomen. Met het CMS onderhoudt Berkelland tevens haar internetsite, intranetsite en het Raadsinformatiesysteem.

Ontwikkeling nieuwe e-diensten

Berkelland implementeert momenteel ook de andere modulen van de front- en midoffice waaronder het zaaksysteem en het document management systeem (DMS). Samen met de andere lidgemeenten werkt zij bovendien aan de ontwikkeling van nieuwe e-diensten en voorzieningen voor de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De voorzieningen worden centraal, als Software as a Service (SaaS), ter beschikking gesteld. Zo wordt ontwikkelkracht gebundeld en expertise gedeeld.

Hans Scheinck, gemeentesecretaris Winterswijk: "'Als voorloper hebben we last gehad van de wet van de remmende voorsprong. Ik ben blij dat we nu op het net zijn en ervan overtuigd dat we als samenwerkingsverband van gemeenten verder bouwen aan goede dienstverlening. Voor onze burgers en bedrijven zal het resulteren in kortere doorlooptijden, betere bereikbaarheid en vrijheid in de manier waarop men met ons in contact wil komen." Ook pilot-gemeente Steenwijkerland heeft deze maand de gehele front- en midoffice in gebruik genomen.