Carrière-wereldkampioen 2010: Nederlandse offensieve aanpak loont


MUENCHEN, 20100622 -- "De juiste man op de juiste plaats!" Deze wijsheid heeft de grootste carrière service van Europa Experteer zich ter harte genomen. De toonaangevende carrière service voor senior professionals ging naar aanleiding van het WK in Zuid-Afrika op zoek naar de carrière-wereldkampioen van 2010. De resultaten: Nederland leidt samen met Duitsland betreffende offensief carrière-management. Spanjaarden daarentegen vertrouwen erop benaderd te worden door headhunters, terwijl Nederlands veelvuldig het heft in eigen hand nemen en op basis van hun internet affiniteit vaak gebruikmaken van online diensten.

Onderwijl internationale sterren als Lionel Messi, Frank Ribery en Robin van Persie met hun teams op het WK in Zuid-Afrika de wereldtitel najagen, gaat Experteer op zoek naar de carrière-kampioen. Wat trekt senior professionals en managers in hun beroep aan? Welke rol speelt loopbaancoaching? En hoe belangrijk zijn eigenlijk headhunters voor de carrière? Een Europese enquête* onder meer dan 2.500 leden van de carrièredienst biedt antwoorden op deze vragen.

Nederlandse aanvaldrift en Italiaans catenaccio
Het essentiële element in zowel voetbal als carrières is, zoals algemeen bekend, het offensief. De Nederlandse en Duitse executives beoordeelden de positieve ontwikkeling van hun carrière, met betrekking tot het stellen en behalen van doelen, het hoogst met 70 procent. Tegelijkertijd staan de om hun catenaccio bekende Italianen ook beroepsmatig eerder defensief opgesteld. Bijna een derde van de respondenten uit het land van de huidige wereldkampioen beschreef zijn eigen carrière als niet erg succesvol.

Uitdagingen in Oostenrijk en teamgeest in Spanje.
52 procent van de respondenten ziet uitdagende taken als dé doorslaggevende factor voor een geslaagd carrièreverloop. Daarbij zijn het vooral de Italianen en de Oostenrijkers die in de sportieve uitdaging de grootste prikkel zien: meer dan 70 procent van de professionals en managers uit deze landen koos voor dit antwoord. Nederland en Duitsland volgen in deze discipline met 59 procent en zijn daarmee een goede middenvelder. Teamgeest is voor managers en professionals uit Frankrijk en Spanje de belangrijkste motiverende factor. In beide landen staat de teamgeest met ongeveer 40 procent ver bovenaan. Het is interessant dat het imago van het bedrijf in de meeste landen nauwelijks een rol speelt. Alleen de Britten hechten met bijna 20 procent grote waarde aan de reputatie van hun bedrijf als motiverende factor.

No coaching please, we're British!
Een belangrijke oorzaak voor een succesvolle carrière kan in sommige landen worden gezocht in de rol van de (loopbaan)adviseurs. Gevraagd naar de houding tegenover het thema loopbaanbegeleiding, vindt 40 procent van de Duitsers deze factor bijzonder van belang. De tweede en derde plaats worden ingenomen door Nederland (15%) en Zwitserland (13%). Daarentegen gaf ongeveer tweederde van de ondervraagde Italianen aan dat ze coaching alweer hebben opgegeven. De grootste algemene afwijzing ondervindt de loopbaanadvisering op dit moment echter in het Verenigd Koninkrijk, aangezien 39 procent dit expliciet afwijst.

Carrière move: Niet zonder een headhunter!
Wie zijn eigen carrière naar een hoger niveau wil tillen, dient vaak op strategische en efficiënte wijze te investeren in vaardigheden en contacten. Tijdens het vragen naar welke mogelijkheden worden gebruikt of aanbevolen om een aantrekkelijke nieuwe functie te vinden, antwoordden de deelnemers aan de enquête eenduidig: headhunters spelen daar veruit de grootste rol in. Als talent-scouts van de economie wordt hen vooral in Spanje (40%) en Oostenrijk (39%) een grote rol bij het innemen van nieuwe posities toebedeeld. In Nederland (33%) zet men echter vooral in op online carrière platforms om een succesvolle nieuwe functie voor te bereiden.

* Over de enquête: Op Experteer werden gedurende de periode van 18 mei t/m 08 juni 2010 meer dan 2.500 managers en professionals uit de hele wereld ondervraagd.

Over Experteer
Met 60.000 uitgeselecteerde vacatures met salarissen tussen de ¤ 60.000 - ¤ 300.000 en 6.000 geverifieerde headhunters, is Experteer dé toonaangevende carrièreservice voor senior professionals in Nederland en de rest van Europa. Experteer biedt discrete toegang tot een headhunternetwerk en selecteert exclusieve vacatures voor senior professionals en executives. Kandidaten kunnen een profiel aanmaken en zo gericht solliciteren en benaderd worden door headhunters. Experteer GmbH, gevestigd te München, werd in 2005 door Holtzbrinck Ventures GmbH opgericht en werkt onder meer samen met bekende partners zoals Handelsblatt, DIE ZEIT, Stern, FTD en N-TV.

Bezoek voor meer informatie www.experteer.nl of de betreffende landelijke domeinen .com/.ch/.fr/.co.uk/.be/.at /.it /.es/.de en us.experteer.com.
Dit persbericht kunt u downloaden via Experteer Pers .

Experteer GmbH