Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranjekoorts daalt licht, maar blijft hoog
1 op de 5 Nederlanders doet mee aan een WK voetbalpool
Amsterdam, 22 juni 2010. De Oranje Index blijft na de tweede poulewedstrijd tegen Japan
op grote hoogte (1054), maar daalt licht ten opzichte van vorige week (1143) na de
wedstrijd tegen Denemarken. Dat Oranje nu al geplaatst is voor de volgende ronde zal hier
zeker een rol in spelen. De Nederlandse consument zit qua beleving inmiddels midden in
het WK. Bijna 1 op de 3 Nederlanders heeft al meegedaan aan een WK promotie en/of
inhaakactie.
Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van
TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek
meet in de komende periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer
wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze
indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom
Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel
van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.
Consumenten
Enkele opmerkelijke resultaten uit het representatieve consumentenonderzoek van
marktonderzoeksbureau Trendbox zijn:
· 1 op de 5 Nederlanders doet momenteel mee aan een WK voetbalpool.
· 29% van de Nederlandse consumenten heeft al meegedaan met een WK promotie en/of
inhaakactie.
· Inmiddels denkt 12% van de Nederlanders dat Nederland wereldkampioen wordt.
· Steeds minder Nederlanders hebben angst voor criminaliteit tijdens het toernooi. Een
kwart van de ondervraagden maakt zich hier nog zorgen om, vergeleken met 50%
voorafgaand aan het toernooi.
· Op Google is er afgelopen week 80% meer gezocht naar `Bert van Marwijk'.
(bron: google)
Commercieel
Het commerciële indexcijfer (1947) is nagenoeg gelijk gebleven t.o.v. de vorige meting (1956) en
is nog steeds heel erg hoog. De commercie draait momenteel op volle toeren.
Publiciteit
Het toernooi is al aardig op gang en er wordt veel geschreven over Oranje in relatie tot het WK
maar iets minder dan vorige week. Dit is mogelijk te verklaren doordat Nederland al geplaatst is
voor de volgende ronde.
Experts
De experts geven aan dat de betrokkenheid van de consument is toegenomen omdat het WK nu
in een belangrijkere fase terecht is gekomen. De expert indicator stijgt van 140 naar 143 en is
daarmee iets lager dan het WK in 2006 (149).
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2010 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter zijn voor de oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten
verschaffen over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van
de oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het oranjevirus zich, en welke rol spelen media
en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de oranjebeleving is
en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\BEC, een communicatieadviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.