Ingezonden persbericht


Gemeentemuseum Den Haag koopt Cell van Louise Bourgeois aan

Met de indringende Cell XXVI uit 2003 van Louise Bourgeois is het Gemeentemuseum Den Haag een topstuk van een internationaal vermaard hedendaags kunstenaar rijker. De 'grand old lady' van de hedendaagse kunst is nu, naast enkele vroege werken in het bezit van het Kröller-Müller, met een indrukwekkende installatie uit haar late periode in Nederland vertegenwoordigd. Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum, is zeer verheugd met deze aankoop die mogelijk is gemaakt door de BankGiro Loterij, de Mondriaan Stichting, Vereniging Rembrandt, VSB Fonds, SNS Reaal Fonds en de Vrienden van het Gemeentemuseum. Cell XXVI zal deel uitmaken van de tentoonstelling Hans Bellmer -- Louise Bourgeois Double Sexus die 11 september aanstaande opent.

De op 29 mei jongstleden overleden Louise Bourgeois begon in 1986 met het maken van haar zogenaamde Cells, die het belangrijkste deel van haar late oeuvre vormen. In deze installaties komen veel aspecten uit haar eerdere werk samen; het menselijk lichaam, dubbelzinnigheid van geslacht en de zoektocht naar de eigen identiteit. De Cell die het museum aankocht, bestaat uit een ovalen kooi gemaakt van een stalen hekwerk. Hierbinnen staat een grote spiegel en hangen een stoffen menselijke figuur en twee fragiele jurkjes. De Cell heeft een dubbelzinnig karakter. Enerzijds biedt hij bescherming tegen de buitenwereld, anderzijds kan deze geborgenheid ook geassocieerd worden met gevangenschap.

Daarnaast speelt de Cell met voyeurisme, de spanning van kijken en bekeken worden. De spiegel zorgt voor betrokkenheid; de blik wordt naar binnen gezogen en biedt zicht op hoeken die anders verborgen zouden blijven. Door het hekwerk daarentegen, ontstaat er een afstand tussen de toeschouwer en dat wat zich binnen in de Cell bevindt. Door de hallucinerende werking van het kijken door het hekwerk, wordt het evenwicht lichtelijk verstoord. Het zo ontstane lichamelijke ongemak, maakt een belangrijk onderdeel uit van deze Cell omdat de toeschouwer zo werkelijk een relatie aangaat met het werk.

Deze installatie van Bourgeois past om een aantal redenen goed in de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag. Het gebouw van H.P. Berlage waarbij de relatief kleine zalen elkaar in grootte afwisselen, verleent het museum een menselijke maat die ook doorwerkt in de collectie. Net als bij het expressionisme, Francis Bacon, Bruce Nauman en Marlene Dumas die allen ruimschoots in de collectie vertegenwoordigd zijn, speelt de menselijke thematiek bij Bourgeois een belangrijke rol. Deze kunstenaars maken de pijn van de mens zichtbaar. Bourgeois verwijst in Cell XXVI ook naar de rauwheid en de kwetsbaarheid van het leven, maar doet dat op een geheel eigen wijze.

Daarnaast bezit het Gemeentemuseum van een aantal kunstenaars sterk laat werk. Beroemde voorbeelden hiervan zijn Mondriaans Victory Booogie Woogie, Monets Blauwe regen en natuurlijk het Berlage gebouw zelf. En in dit rijtje meesterwerken past Bourgeois' Cell.

De tentoonstelling Hans Bellmer - Louise Bourgeois Double Sexus


Ingezonden persbericht