FloraHolland
Deelnemers Orchidee Nederland enthousiast bij eerste bijeenkomst
NAALDWIJK, 22 juni 2010 (persbericht) - "We leggen de lat hoog". Deze
conclusie werd getrokken na afloop van de eerste deelnemersbijeenkomst
van Orchidee Nederland die op 17 juni plaatsvond bij FloraHolland in
Naaldwijk. Ruim vijftig kwekers van potorchideeën reageerden
enthousiast op de eerste resultaten van het actieplan voor een betere
toekomst van de orchidee. De promtiecampagne, onderdeel van het
actieplan gaat deze zomer in Engeland van start.
Dit plan kent vier pijlers: kwaliteit, marktinformatie & marktbezoek,
aanbodsinformatie & marktvergroting en positionering & promotie. Het
actieplan, waarin veel telersinitiatieven zijn verwerkt, wordt
ondersteund met een promotiecampagne van Bloemenbureau Holland.
Projectmanager Linda van der Slot liet tijdens de bijeenkomst de
sfeerbeelden voor deze promotiecampagne zien. Momenteel wordt de
laatste hand gelegd aan de campagnes voor Duitsland, Frankrijk,
Noord-Italië, Nederland en Engeland.
Marktinformatie en kwaliteit
Tijdens de deelnemersbijeenkomst werd de landenrapportage over
Duitsland gepresenteerd. "Het vergaren van kennis over afzetmarkten is
noodzakelijk om je bedrijfsstrategie op af te stemmen", aldus Ron
Fransen, voorzitter van Orchidee Nederland. In samenwerking met
FloraHolland organiseert Orchidee Nederland marktbezoeken. In augustus
en december staan Frankrijk en Engeland op de agenda. De
landenrapportage over Frankrijk is in juli gereed.
Ook kwaliteit is een belangrijk aandachtsgebied van Orchidee Nederland.
Tijdens de bijeenkomst werd het belang van kwaliteit op de winkelvloer
onderstreept. Daarnaast staan het zichtbaar maken van kwaliteit en het
verbeteren van kwaliteit hoog op de agenda van Orchidee Nederland. Eind
mei is FloraHolland Quality ingevoerd bij Phalaenopsis in Naaldwijk. In
diezelfde maand is een pilot gestart waarin ook een groot aantal
FloraHolland-aanvoerders hun producten gaan voorzien van
informatielabels. Daardoor worden de productspecificaties in de hele
keten gecommuniceerd en wordt de herkenbaarheid van het product
vergroot. De verwachting is dat dit effect zal hebben op de
herhalingsaankoop. Deze pilot zal vier maanden duren.