Gepubliceerd op 15 juni 2010
Onderzoek UvA-Lerarenopleiding (ILO) is het beste van Nederland
Internationale visitatiecommissie oordeelt positief over onder meer kwaliteit
en productiviteit
Gepubliceerd op 15 juni 2010
Het onderzoek van de UvA-lerarenopleiding (ILO) wordt door een
internationale visitatiecommissie uitermate positief gewaardeerd.
Daarmee staat de UvA bovenaan in de ranglijst van gevisiteerde
lerarenopleidingen.
Het ILO-onderzoek scoorde een 'zeer goed' voor relevantie en
levensvatbaarheid en een 'zeer goed tot excellent' voor zowel de
kwaliteit als de productiviteit'. De commissie waardeert de
continuïteit in de hoge kwaliteit van onderzoek - de
UvA-lerarenopleiding is door de twee vorige visitatiecommissies ook
hoog beoordeeld. Daarnaast constateert de commissie dat het
ILO-onderzoek sterk leiderschap heeft, zowel nationaal als
internationaal sterke samenwerkingsverbanden kent, zeer productief is
en in hoog aanzien staat. Ook het vermogen tot fondsenwerving maakt
indruk, en ten slotte is de maatschappelijke bijdrage van het onderzoek
van de lerarenopleiding relevant voor het voortgezet onderwijs, aldus
de visitatiecommissie.
Landelijke onderzoeksvisitatie
Het betreft hier een landelijke onderzoeksvisitatie die plaatsvond in
november 2009 en die, naast de universitaire lerarenopleiding van de
Universiteit van Amsterdam, ook de lerarenopleidingen van de volgende
universiteiten omvatte: de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit
Utrecht (twee instituten), de Vrije Universiteit Amsterdam en de
Universiteit Leiden.
De universitaire lerarenopleiding van de UvA was in de
beoordelingsperiode als interfacultair instituut rechtstreeks
gepositioneerd onder het College van Bestuur. Vanaf 1 januari 2010 is
de lerarenopleiding ingepast in de Faculteit der Maatschappij- en
Gedragswetenschappen, afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en
Lerarenopleiding (POWL). Het onderzoeksprogramma is geplaatst binnen
het Onderzoeksinstituut Child Development and Education
(onderzoeksdirecteur prof. dr. Susan Bögels).
Het gevisiteerde onderzoek van de UvA-lerarenopleiding betreft het
programma `Skills related to knowledge acquisition in secondary
education', geleid door prof. dr. Bernadette van Hout-Wolters.
Auteur: Esther van Bochove, FMG Communicatie
Bron: FMG Communicatie
Universiteit van Amsterdam