50 Plussers omarmen internet

22/06/2 010 13:31

Route 50Plus

PERSBERICHT

Amsterdam, 22 juni 2010

Wie dacht dat internet en 50 plussers geen match waren, kan vanaf nu zijn of haar vooroordelen in de digitale prullenbak gooien. Internet is hot onder consumenten vanaf 50 jaar en de liefde voor internet groeit zelfs naarmate de jaren vorderen. Dit is één van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat Stichting Route 50Plus, het 50+ kenniscentrum, in het kader van haar onderzoeksprogramma deed naar internetgebruik onder deze doelgroep.

Als de computer stuk is zitten ze in zak en as. Minder dan 15% is bang om fouten te maken. En 90% is het eens of helemaal eens met de stelling dat het fijn is om te internetten. Daar waar het gros van de marketeers lang gedacht heeft dat de doelgroep 50 plus eigenlijk verloren energie was, heeft de (iets) oudere Nederlander internet helemaal ontdekt. Per week wordt er gemiddeld 13 uur besteed op internet. Niet alleen aan SeniorWeb (al is deze community erg belangrijk), maar aan een breed scala van online activiteiten. Van kopen en verkopen, vakanties zoeken en boeken en online bankieren tot social media en online zorg, de 50 plusser gebruikt het allemaal. Opvallend in het onderzoek is dat meer gebruik van internet niet leidt tot vermindering van het aantal uren dat tv gekeken wordt. Er is zelfs een licht positief verband te zien, waarbij er meer tv wordt gekeken naarmate het aantal uren internet stijgt.

De tijd dat 50 plussers hun computer alleen gebruikten om schoorvoetend hun mail te checken ligt achter ons. Op alle leeftijden wordt gretig gebruik gemaakt van alle mogelijkheden van internet. E-mailen, internet bankieren, googlen naar informatie en de belastingaangifte doen zijn nog steeds de belangrijkste activiteiten, maar ook het maken en onderhouden van een eigen website scoort hoog in het onderzoek. Ruim 30% van de 50 plussers is actief in het online onderhouden van sociale contacten en meer dan een kwart heeft contact met zorginstellingen via het web. Online shoppen blijft voor deze doelgroep achter bij het landelijk gemiddelde.

Ook al is internet over het algemeen erg populair, er zijn wel verschillen te zien in leeftijden en mannen en vrouwen. Zo wordt er op hogere leeftijd (rond 80) minder online gekocht en zijn sites als Youtube minder populair. Bovendien zie je dat vooral vrouwen tussen de 50 en 60 gebruik maken van sociale netwerk-sites en dat de interesse in online cursussen met de leeftijd mee stijgt.

NIEUWE KANSEN

De 50 plusser heeft internet omarmd. Dit betekent dat het wellicht ook tijd wordt dat marketeers hun focus (deels) verleggen naar deze zeer kansrijke doelgroep. Het web ligt vol met kansen voor degene die hun (merk)verhalen en online producten op de juiste relevante en getargete manier weten te vermarkten. Online leren is bijvoorbeeld een zeer sterk groeiende markt, maar ook online zorgdiensten waarmee ouderen sneller en beter geholpen kunnen worden in hun dagelijks leven. De liefde voor het web is er, aan de marketeers van Nederland om hier op de juiste manier mee om te gaan. Het volledige onderzoek is te vinden op www.route50plus.nl.

Over Route 50Plus

Route 50Plus is een landelijk kenniscentrum gericht op het verzamelen, verspreiden en ontwikkelen van kennis over 50plussers. In plaats van het achterhaalde 'geranium denken' gebaseerd op stereotypen en vooroordelen wil Route 50Plus een realistisch beeld geven van plussers gebaseerd op onderzoek en feiten.





www.route50plus.nl