Dura Vermeer

Terschuur - 21 juni 2010

Bouwweek geeft vliegende start aan RijnGouweLijn

In Terschuur hebben ProRaill en Dura Vermeer op een unieke wijze samengewerkt in een `Bouwweek'. In vijf dagen tijd is werk verricht waar normaal gesproken 3 maanden voor staat.

Tussen het gunnen van het contract aan de combinatie Dura Vermeer, Railinfra en Imtech begin mei 2010 en de eerste buitendienststelling, zat door omstandigheden vanuit ProRail slechts 6 weken. De ambitie van ProRail was om tóch zo snel mogelijk te starten. Gezamelijk is in het kantoor van Dura Vermeer in Terschuur daarom een bouwweek georganiseerd. Het doel om in vijf dagen zoveel mogelijk plannen te schrijven door Dura Vermeer en deze direct te laten beoordelen door ProRail is ruimschoots gehaald!

Start bouwweek
Op de eerste dag is het faseringsplan van de opdrachtnemer gepresenteerd en afgestemd met ProRail en heeft het ingenieursbureau meegekeken wat de invloed is op de komende contracten voor de RijnGouweLijn. De dagen daarop zijn onder andere het projectkwaliteitsplan, het V&G-U plan, de verificatiematrix en het toetsplan gemaakt, beoordeeld en geaccepteerd. Ook heeft gedurende de week een gezamenlijke buitenopname plaatsgevonden door Dura Vermeer en de toetsers. Vervolgens is het draaiboek voor het eerste weekend opgesteld. Aan het einde van de week zijn de bodem-, NGE, K&L en vergunningenspecialisten van Grond en Juridische Zaken (GJZ) een (dag)deel op bezoek geweest om het contract toe te lichten aan de deskundigen van Dura Vermeer en de voorgeschiedenis toe te lichten. Dit is door alle GJZ mensen als zeer positief ervaren. "Leuk om te zien hoe ons voorbereidende werk werkelijk gebruikt gaat worden" was een veel gehoorde zin gedurende de week.

Verwachtingen overtroffen
De bouwweek is zowel door Dura Vermeer als ProRail als zeer positief ervaren. De producten die in één werkweek tot stand gekomen zijn, overtroffen ieders verwachtingen. Daarnaast is door intensieve samenwerking direct vanaf de start een teamgevoel gecreëerd tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Alle kernspelers binnen het project hebben elkaar leren kennen en er is open gesproken over hoe ProRail en Dura Vermeer gedurende het contract, dat tot medio 2013 loopt, willen samenwerken. Dit werd vastgelegd in een manifest dat een prominent plekje krijgt in de bouwkeet waarin Dura Vermeer en ProRail samen zullen huisvesten.

RGL
Het eerste uitvoeringscontract (D&C) van de RijnGouweLijn is in mei gegund en behelst onder andere het vernieuwen van het tracé Gouda-Alphen, de ombouw van drie stations, de aanleg van 2 nieuwe haltes en het ombouwen van het emplacement Alphen aan den Rijn.