Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
21 juni 2010
Kinderen alleen op vakantie?
Hoe zit het dan met alcohol? Roken? Seks?
Jongens die zonder ouders op vakantie gaan, drinken gemiddeld 17 glazen alcohol per vakantiedag, meisjes 7 glazen. Dat is meer dan thuis. Ook is de kans groter dat ze roken. Reden voor het Trimbos-instituut en STIVORO om een zomercampagne te starten, via regionale instellingen en met een landelijke radio en TV-campagne. De boodschap aan ouders: 'Stuur uw kind op vakantie met een afspraak: geen alcohol!' En: praat ook over roken én veilig vrijen. Want vakantie is een time-out situatie, ook voor jongeren die nog met hun ouders op vakantie gaan. En het is bekend dat riskant gedrag op deze terreinen dan toeneemt. Afspraken maken helpt de risico's te verminderen.
Thuis hebt u wellicht duidelijke afspraken over het drinken van alcohol en praat u over wel of niet thuis roken. Maar hoe gaat het als uw kind op vakantie gaat met vrienden? Of op vakantie een groot deel van de dag met vrienden doorbrengt. Houdt hij/zij zich dan ook aan de afspraak? Of gaan alle remmen los? Ouders moeten zich realiseren dat het voor jongeren vaak moeilijk is om nee te zeggen, als onder elkaar drank of sigaretten worden aangeboden. En omdat pubers op vakantie vooral met leeftijdsgenoten optrekken, is de druk extra groot. De kans op overmatig alcoholgebruik en roken is vele maten groter dan thuis.
Het Trimbos-instituut en STIVORO vinden dat duidelijke afspraken over alcoholgebruik en roken bij de voorbereiding van een vakantie horen. Gaat uw kind voor het eerst alleen, met een groepje vrienden, op vakantie: neem contact op met ouders van de vakantievrienden van uw kind. Samen afspraken maken over wat u wel en niet vindt kunnen, is makkelijker: voor uw kind, de vrienden, andere ouders en u. Met duidelijke afspraken heeft u ook een fijne vakantie. Dan heeft u werkelijk aan alles gedacht.
Op de website www.goedvoorbereidopvakantie.nl en op www.alcoholinfo.nl vindt u informatie en tips over alcohol, roken en seks. Ook kunt u ervaringen van andere ouders én jongeren lezen. De campagne is op 18 juni van start gegaan; de campagnematerialen worden regionaal verspreid via lokale instellingen GGD, IVZ, bibliotheken, ANWB, reiswinkels en outdoor & campingzaken. Het gaat om ansichtkaarten, posters en flyers. Vanaf 12 juli t/m 8 augustus zijn er radio- en TV- spotjes met dezelfde boodschap. De nadruk in de zomercampagne ligt op alcohol, in september volgt een campagne die meer gericht is op de risico's van roken.
Het is voor het eerst dat het Trimbos-instituut en STIVORO de krachten bundelen. Deze samenwerking is de opmaat van een nieuwe gezamenlijke campagne voor ouders over roken-, alcohol- en cannabisopvoeding in 2011.