Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
21 juni 2010
Patiënten Huisartsenposten Zierikzee, Goes en Vlissingen zeer tevreden
Heinkenszand - De waardering voor de huisartsenpost in Zierikzee is groter is dan de gemiddelde waardering van huisartsenposten in Nederland. De twee andere Zeeuwse huisartsenposten van de Stichting Huisartsendienstenstructuur Zeeland (SHZ), Goes en Vlissingen, scoren vergelijkbaar met de referentiegebieden.
Dit blijkt uit het tweejaarlijkse patiëntentevredenheidonderzoek dat IQ Healthcare van het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen in november 2009 heeft gehouden onder 12 huisartsenposten in Nederland.
De Zeeuwse Huisartsenposten verzorgen spoedeisende hulp en geven advies op alle momenten dat de reguliere huisartsenpraktijken gesloten zijn. To Verhaeghe de Naeyer, directeur van de SHZ is erg tevreden over de uitkomsten van het tevredenheidonderzoek. Verhaeghe de Naeyer: "De inzet van assistentes en huisartsen wordt hoger gewaardeerd dan twee jaar geleden bij het vorige onderzoek. In 2009 zijn al onze assistentes geaccrediteerd. Met name op competenties als doorvragen, advies geven, urgenties vaststellen en vervolgtraject kunnen bepalen, scoren ze erg goed."
Assistenten
Dit komt ook terug in het onderzoek. De patiënten zijn bijzonder positief over de bejegening door de assistentes van de huisartsenposten. Ze worden snel, beleefd en deskundig geholpen. De inhoudelijke informatie en uitleg is begrijpelijk en duidelijk waardoor de assistentes vertrouwen inboezemen. Met name Goes en Zierikzee scoren op dit punt hoger dan andere huisartsenposten in den lande.
Huisartsen
De bejegening en inhoud van het gesprek en advies van de huisarts scoort gelijk aan die van de referentiegebieden. Het punt waarop de huisartsen in de gebieden van de SHZ minder scoren dan landelijk, is de informatieverstrekking over behandelingsmogelijkheden, geneesmiddelen en hun bijwerkingen. Verhaeghe de Naeyer: "Dit heeft te maken met het spoedeisende karakter van de zorgverlening. Maar we vinden wel dat hier meer aandacht aan besteed moet worden nu blijkt dat de patiënten daar meer behoefte aan hebben."
Een positief punt is dat de huisartsen beter op de hoogte zijn van de medische informatie die de assistent al heeft besproken met de patiënt aan de telefoon. De huisartsen krijgen mede hierdoor een rapportcijfer dat ongeveer gelijk is aan die van de referentiegebieden. Over de hele linie scoort Zierikzee in vergelijking met Goes en Vlissingen, het hoogst op deze categorie vragen.
Huisvesting
De huisartsenposten in Goes en Vlissingen zijn gehuisvest in tijdelijke portacabins vlak bij de beide locaties van het Admiraal de Ruyterziekenhuis. In Zierikzee is de huisartsenpost direct ondergebracht in het ziekenhuis zelf (ingang polikliniek). Dat deze huisvesting niet ideaal is, ook niet in Zierikzee, blijkt eveneens uit het onderzoek. Over netheid en hygiëne van met name de huisartsenpost in Vlissingen zijn de patiënten minder goed te spreken dan gemiddeld bij de andere huisartsenposten. Zierikzee scoort wat dit betreft beter, maar de patiënten oordelen daar negatiever over de privacy: mensen in de wachtkamer kunnen relatief vaker horen wat er aan de balie besproken wordt met een patiënt dan in de andere huisartsenposten.
Nieuw- en verbouw
Volgens Verhaeghe de Naeyer kan dit huisvestingsprobleem pas echt opgelost worden met de nieuwbouw van het ziekenhuis in Middelburg en met de aanbouw van een nieuwe vleugel aan het ziekenhuis in Goes. In de tussentijd zal de tijdelijke huisvesting op deze punten verbeterd worden. Ook in Zierikzee zal met een kleine verbouwing de privacy meer gewaarborgd worden.
Groeiend aantal patiënten
Het werkgebied van de Stichting omvat Walcheren, Schouwen-Duiveland en Noord- en Zuid-Beveland. Jaarlijks bezoeken zo'n 57.000 tot 58.000 patiënten de huisartsenposten van de Stichting inclusief passanten in de zomermaanden. Dit aantal is nog steeds groeiende, meer dan bij andere huisartsenposten.
Noot voor de redactie,