Ingezonden persbericht
Rotterdam, 21 juni 2010
Dit is een persbericht van SpitsScoren en De Verkeersonderneming
SpitsScoren realiseert 100.000 spitsmijdingen
In het eerste half jaar van het spitsmijdenproject op de A15, SpitsScoren, is het gemiddeld aantal ochtendspitsmijdingen per dag opgelopen tot 780. Deze 780 spitsmijdingen worden gerealiseerd door 2.000 deelnemers.
100.000 Spitsmijdingen
Deze maand vieren we de 100.000ste spitsmijding. Dit betekent dat er sinds 26 oktober 2009 100.000 auto's minder in de ochtendspits op de A15 gereden hebben. Deze 100.000 mijdingen zijn behaald in een periode van zeven maanden met aftrek van de schoolvakanties in de regio Rotterdam.
Resultaten eerste zeven maanden SpitsScoren
SpitsScoren is op 26 oktober 2009 van start gegaan. Na een proefperiode van twee maanden begonnen eind oktober ruim 1300 deelnemers met SpitsScoren. Al in de eerste periode van vier weken bleken zij in staat om per dag met 530 auto's minder in de ochtendspits te rijden. Hiermee was in de eerste periode de resultaatsverplichting van SpitsScoren, namelijk het ochtendspits verkeer met 5% te reduceren, gehaald. Al in de tweede periode ging dit aantal omhoog naar 647 auto's per dag minder in de ochtendspits. Dit was deels te danken aan een groeiend aantal deelnemers en deels aan het feit dat de deelnemers meer gingen spitsmijden. De afgelopen periodes is het aantal deelnemers gestegen naar 2.000 en het aantal gemiddelde spitsmijdingen per dag tot 780.
Het succes van SpitsScoren
Alle deelnemers aan SpitsScoren krijgen bij inschrijving een smartphone in bruikleen met gratis mobiel internet. Via de smartphone geven zij dagelijks aan of, en hoe, zij die dag naar hun werk gaan reizen. En dat is nu juist wat SpitsScoren beoogt: een dagelijkse beslissing aan de keukentafel over hoe, en wanneer je gaat reizen. Meedoen aan SpitsScoren betekent voor de deelnemers niet meer klakkeloos aansluiten in de ochtendspits, maar gebaseerd op informatie over reisalternatieven en reistijden een bewuste keuze maken. De eerste zeven maanden van SpitsScoren bewijzen dat automobilisten vaker dan gedacht in staat zijn de spits te mijden. Wijzigingen van gedrag (=spitsmijdingen) ten opzichte van dit referentieniveau worden beloond.
De SpitsScoorder
SpitsScoren heeft in de periode tussen 29 maart en 16 april 2010 een uitgebreide enquête gehouden onder de deelnemers. Naast een goed beeld van de deelnemers geeft ons dit ook de mogelijkheid de dienstverlening aan de deelnemers te optimaliseren. Uit de enquête komt een duidelijk beeld naar voren van de SpitsScoorder. De enquête is ingevuld door 30% van de deelnemers. Uit de resultaten, en de gegevens van SpitsScoren, blijkt dat de meeste deelnemers tussen de 35 en 55 jaar zijn. Werknemers die zelf hun begin- en eindtijd bepalen blijken het best in staat om de spits te mijden. Werknemers met vaste werktijden zijn het minst goed in staat om de spits te mijden. Dit onderstreept direct het belang van het commitment van werkgevers voor succesvolle spitsmijdprojecten.
Alle deelnemers krijgen bij deelname een referentieniveau dat is gebaseerd op het aantal keren dat zij voor deelname aan SpitsScoren op de A15 tijdens de ochtendspits gesignaleerd zijn. Deelnemers die bij aanvang een hoog referentieniveau hebben, blijken relatief het meest in staat de spits te mijden. Het meest gekozen alternatief is het reizen buiten de spitstijden, dus voor 6 uur of na 9 uur. Na het buiten de spits rijden volgt het nemen van een andere route of het thuiswerken. Het gros van de deelnemers geeft aan nu voor alternatieven te kiezen die ze voor deelname aan SpitsScoren niet gebruikten. Men kiest daarin veelal voor één alternatief en dus niet elke dag voor een ander alternatief. Wanneer men bijvoorbeeld voor deelname aan SpitsScoren altijd om 7 uur thuis vertrok om over de A15 naar het werk te rijden, vertrekt men nu voor 6 uur om voor de ochtendspits op het werk te zijn. Van ongeveer 75% van de deelnemers is de werkgever op de hoogte van de deelname aan SpitsScoren. Slechts een klein percentage (
SpitsScoren scoort een 7,6
Gemiddeld scoort SpitsScoren in zijn algemeenheid bij de deelnemers een 7,6. Er is daarbij gevraagd naar de afhandeling van klachten, de kwaliteit van de dienstverlening, het vaststellen van het referentieniveau, de hoogte van de beloning, het gebruiksgemak van de smartphone, de website en de voorwaarden van SpitsScoren.
Optimale dienstverlening
SpitsScoren is een flexibel project. Door het continue monitoren van de deelnemers, hun spitsgedrag, het toevoegen van nieuwe diensten, veelvuldig persoonlijk contact en ludieke marketingacties, proberen we spitsmijden aantrekkelijk te houden. Zo zijn in de afgelopen maanden de applicaties REISwijzer (een online reistijdenvoorspeller) en POOLL (een tool voor het gemakkelijk maken van een carpooldate) toegevoegd. SpitsScoren heeft daarnaast een aantal leuke marketingacties gehouden voor de deelnemers. Zo konden zij kans maken op kaarten voor het ABN AMRO World tennis tournament, konden zij dinercheques winnen, en loopt nu een speciale WK-actie waarmee kaarten voor de EK kwalificatiewedstrijd tegen Finland kunnen worden gewonnen. Maar de grootste winst zit voor de deelnemers in de E 5 die ze ontvangen per keer dat ze de ochtendspits mijden. Van die E 5 sparen zij E 1 om uiteindelijk eigenaar te worden van de smartphone. Iedere deelnemer die 100 spitsmijdingen op zijn naam heeft staan en minstens een jaar deelneemt, is automatisch eigenaar van de smartphone.
SpitsScoren wordt uitgevoerd in opdracht van De Verkeersonderneming in Rotterdam. Deze organisatie wil de files op de A15 verminderen en de bereikbaarheid van de havens vergroten. De Verkeersonderneming bestaat uit stadsregio en gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat. Opdrachtnemer is SpitsScoren, een samenwerking van ABN AMRO, Goudappel Coffeng, Technolution en Movenience.