Deventer, 21 juni 2010
Fietsen belangrijk toeristisch thema in promotiecampagne
Nieuw magazine over 'Das andere Holland' in Duitsland verschenen
De Gelders gedeputeerde Annelies van der Kolk en Overijssels gedeputeerde Carry Abbenhues hebben uit handen van Romana Engeman, directeur van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT), de eerste exemplaren van het Duitstalige magazine 'Das andere Holland' ontvangen. Daarmee onderschrijven zij het belang om Oost-Nederland in Duitsland als aantrekkelijke toeristische bestemming bij onze oosterburen actief onder de aandacht te brengen. Het nieuwe glossy magazine is één van de middelen die hiervoor door het GOBT wordt ingezet. In 2009 zijn ruim 500.000 Duitse overnachtingen in Overijssel, de Achterhoek en de Veluwe doorgebracht, dat is bijvoorbeeld twee keer zoveel als het aantal Duitse overnachtingen in heel België. De Duitsers besteden per persoon per dag zo'n 100 euro en zijn mede daarom een graag geziene gast bij de dagattracties, in de hotels, op de campings en bungalowparken.
Het nieuwe Duitstalig vakantiemagazine is in een oplage van 90.000 exemplaren verschenen over de regio's Achterhoek, Twente, Salland, de Veluwe, Vechtdal Overijssel, IJsseldelta, Hanzesteden en WaterReijk Weerribben Wieden. Kortom, over dat deel van Nederland dat in Duitsland al jaren als 'Das andere Holland' wordt gepresenteerd. Het magazine heeft een glossyuitstraling, behandelt tal van onderwerpen en verschilt van eerdere uitgaven doordat het meer een tijdschrift beoogt te zijn dan een toeristische vakantiegids.
Het magazine is er vooral om te inspireren, te prikkelen, nieuwsgierig te maken. Er is gekozen voor veel foto's, interessante interviews, leuke verhalen en informatieve artikelen. Fietsen via het knooppuntensysteem is het hoofdthema, maar ook komen het cultureel aanbod, kinderactiviteiten, culinaire hoogstandjes, streekgerechten en logiesmogelijkheden aan bod. De verhalen zijn met humor geschreven en typisch Nederlands, precies wat de Duitser zo leuk vindt aan ons land en onze landgenoten. Voor veel feitelijke informatie over 'Das andere Holland' wordt verwezen naar de website
Het glossy magazine wordt in samenwerking met de Regionale Bureaus voor Toerisme (RBT's) in 2010 en 2011 verspreid op Duitse Vakantiebeurzen, kan op internet worden opgevraagd en ligt in het Duits-Nederlandse grensgebied bij VVV's en vele logiesaccommodaties. Een uitgebreid promotie-programma variërend van e-marketing tot persbezoeken en van dagbladcampagnes tot groepsmarkt-bewerking ondersteunt het aantrekken van nieuwe Duitse gasten en stimuleert het herhalingsbezoek.
Het GOBT, de RBT's uit Overijssel, de Achterhoek en de Veluwe, Münsterland Tourismus, Grafschaft Bentheim Tourismus en Tourismusverband Osnabrücker Land zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van het meerjarige project Toerisme-Marketing Grensregio, dat bestaat uit een vijftal deelprojecten. Eén van de deelprojecten richt zich op de promotie van 'Das Andere Holland' in Duitsland. In dat kader is het nieuwe magazine verschenen.
Het project 'Toerisme Marketing Grensregio' wordt in het kader van het INTERREG IV A progamma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en door Niedersächsisches Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Verkehr, Ministerium für Wirtschaft, Mittelstand und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen, Provincies Gelderland en Overijssel. Het wordt begeleid door het programmamanagement bij de Euregio in Gronau.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Noot voor de redactie,
Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme
Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme