Ingezonden persbericht
Duidelijke winst voor WK-sponsoren: +51%
De Bavaria-actie op het WK in Zuid-Afrika heeft veel media-aandacht gegenereerd. Maar hoe doen de officiële sponsoren het eigenlijk, die zo'n ¤ 40 miljoen hebben betaald om hun naam te verbinden aan het WK? Is het geld welbesteed als je een belangrijke graadmeter van de prestaties van een bedrijf neemt, de beurskoers? Jazeker, want de beursgenoteerde WK-sponsoren doen het opmerkelijk veel beter dan de relevante indexen. Deze laten een plus zien van 51%, terwijl de indexen -8% noteren.
De in Amsterdam gevestigde vermogensbeheerder Wijs & van Oostveen heeft dat berekend aan de hand van beursprestaties van de sponsoren van het vorige WK in 2006, in Duitsland. De slotkoersen van 9 juni 2006, het begin van dit evenement, zijn als uitgangspunt genomen. Vervolgens is gekeken naar de slotkoersen van 16 juni 2010.
Van de vijftien bedrijven die het WK 2006 sponsorden, zijn er twaalf beursgenoteerd. Slechts drie bedrijven zijn in prestatie achtergebleven bij de relevante index. De negen andere bedrijven hebben het indexgemiddelde ruimschoots overtroffen. Aan kop staat Mastercard met een plus van 348% (!), gevolgd door McDonald's (+121%).
- Einde persbericht -
Noot voor de redactie,