Universiteit Leiden

Vrijdag 18 juni hield Salman Rushdie de eerste Leidse Vrijheidslezing

In zijn lezing sprak de Britse schrijver op filosofische en humoristische wijze over het thema vrijheid. De Leidse Vrijheidslezing zal tweejaarlijks worden gehouden, bij toerbeurt georganiseerd door de universiteit, het LUMC en de gemeente.

Fatwa

In 1988 werd door ayatollah Khomeini een fatwa tegen Rushdie uitgesproken naar aanleiding van zijn boek De Duivelsverzen (The Satanic Verses). Vervolgens zat hij tien jaar ondergedoken en ook sindsdien wordt hij nog steeds bewaakt door beveiligers. Dat het zijn strijdlust en gevoel voor humor niet heeft aangetast, bewees hij onder meer met het volgende verhaal, dat hij met een hoog tongue-in-the-cheek-gehalte bracht.

Safaripakken

In Pakistan was er een film over hem gemaakt. Daarin werd hij neergezet als een soort psychopathische koloniaal. De figuur die op hem gebaseerd zou zijn, woonde in een gigantische villa omringd door bedienden die hij voortdurend tiranniseerde en met zweepjes sloeg. Niet alleen daarom stond de film hem zo tegen, maar ook om de afschuwelijke safaripakken waarin die figuur rondliep. Eén komische noot kende de film echter wel, aldus Rushdie. Toen er een keer een mislukte aanslag op hem was gepleegd, liet de film-Rushdie de terrorist afvoeren met de opdracht hem voor straf voortdurend voor te lezen uit De Duivelsverzen.

Bliksem

Hoe vreselijk ook, Rushdie vond dat de film ook in Engeland vertoond zou moeten kunnen worden. Aanvankelijk weigerde de filmkeuring namelijk hem toe te laten. Nu deed zich volgens Rushdie de vreemde situatie voor dat hijzelf de pleitbezorger werd voor de film die juist de bedoeling had hem zwart te maken. Dat laatste zeer letterlijk zelfs, doordat hij als straf van God aan het eind van de film door de bliksem werd getroffen.

Erotiek

Hier triomfeerde uiteindelijk Rushdie zelf, want hoewel de film in Londen in een groot theater in première ging, was hij zo slecht dat er niemand kwam kijken. Was de film verboden geweest dan was hij waarschijnlijk in het ondergrondse circuit terechtgekomen en was hij vele malen vaker bekeken, met wellicht niet te overziene gevolgen. Toch neemt volgens Rushdie de onderdrukking van boeken en schrijvers toe als gevolg van religieus fundamentalisme. Sinds kort wordt in Egypte door islamisten gepleit De vertellingen van 1001 Nacht te verbieden, omdat er te veel erotiek in zou voorkomen.

(21 juni 2010/SH)