ProRail
Persbericht
21-06-2010
Opsporingambtenaren ProRail voortaan op de fiets
De buitengewoon opsporingambtenaren (BOAâs) van ProRail beschikken
voortaan over speciale fietsen voor de uitoefening van hun werk. Bij
wijze van proef wordt in de regio Noord-Oost nu ook per tweewieler
gepatrouilleerd om nog beter contact met de burger te kunnen leggen en
makkelijker ter plaatse te komen na meldingen over bijvoorbeeld
spoorlopers, vandalen of loslopend vee en wild.
Na een eerste korte test van drie maanden, zijn er speciale fietsen
aangeschaft voor een periode van drie jaar. Ze worden afwisselend
ingezet in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en
Gelderland. Het gaat om hetzelfde type fiets als diverse hulpdiensten
ook gebruiken. Voor de BOAâs van ProRail zijn echter een aantal kleine
aanpassingen gedaan. Zo beschikt de fiets over anti-lek banden die
zowel op de weg als op bospaden te gebruiken zijn. Ook is het rijwiel
in de ProRail-kleuren gespoten.
Afstand
Tot op heden wordt het patrouillewerk uitsluitend te voet en per auto
gedaan. De zes tweekoppige BOA-teams in regio Noord-Oost gezamenlijk
leggen met de auto nu ruim 7.000 kilometer per week (!) af. Het
werkgebied is groot en de incidenten vinden in alle hoeken en gaten
plaats. De auto is niet altijd het beste vervoermiddel omdat de
spooromgeving dikwijls lastig te bereiken is door smalle bospaden of
uitgestrekte weilanden. Het gebruik van trein en fiets kan het aantal
autokilometers fors terugbrengen, wat het milieu spaart. Mooie
bijkomstigheid is dat er een einde komt aan de soms lange voettochten
om een plek des onheils te bereiken.
Effect
Door de inzet van fietsen kunnen de BOAâs overtreders directer en
indringender aanspreken dan vanuit een auto. In de voorlichting kunnen
ze nu in kortere tijd meerdere mensen benaderen in recreatiegebieden of
in schoolomgevingen. Vanwege het gebruik van de fiets zijn BOAâs
makkelijker aan te spreken door burgers met vragen. Voor de lange
termijn wordt verwacht dat er uiteindelijk minder incidentmeldingen
zijn. Voor de reiziger betekent dat dus minder vertragingen. Circa een
derde van de vertragingen op het spoor ontstaat door vandalisme,
onoplettendheid bij burgers en hufterig gedrag.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.opsporingambtenarenprorailvoort
aanopdefiets&category=Regionaal]